De Hele Olifant - nieuwsbrief - januari 2024

 

Als ons leven in lijn is met de universele wetmatigheden, functioneert het optimaal, komt het overeen met wie we in essentie zijn, is het in balans en harmonie met het grotere geheel en draagt het bij aan het welzijn van alle mensen en al het leven.
‘Samenlevingen in Balans’ is de term waarmee ik verwijs naar samenlevingen waarvoor geldt dat inzicht in de werking van de universele wetmatigheden een inherent onderdeel is van alle aspecten van de cultuur.


Lieve mensen,
Het is inmiddels een tijd geleden dat ik een nieuwsbrief heb verstuurd, maar hier is dan in het nieuwe jaar eindelijk weer een nieuwe nieuwsbrief met het laatse nieuws rond mijn werk: mijn twee boeken De Hele Olifant in Beeld en Samenlevingen in Balans, de vorderingen van het werk aan mijn volgende boek(en), mijn streven bij te dragen aan meer bekendheid rond de universele wetmatigheden, wat allemaal begon met mijn intentie om bij te dragen aan de transformatie van leren en onderwijs, zodat het overeenkomt met wie we in essentie zijn. En dit alles op zo’n manier dat het bijdraagt aan het welzijn van alle mensen en de Natuur wereldwijd, niet alleen op de korte termijn, maar vooral ook op de lange termijn en dus ook voor de komende zeven generaties.

 

Minder frequente nieuwsbrieven
Jarenlang is het me gelukt om 6 nieuwsbrieven per jaar te maken en te versturen, maar zoals ik in mijn laatste nieuwsbrieven heb aangegeven is er sinds een jaar een verschuiving in mijn prioriteiten. Sinds begin 2023 is het schrijven (en promoten) van mijn boeken niet langer de allereerste prioriteit in mijn leven, maar in plaats daarvan is mijn eigen innerlijke proces nu mijn topprioriteit. In de praktijk betekent dat onder andere ook dat ik minder lees en dat ik de afgelopen maanden niet toegekomen ben aan het maken van een nieuwe nieuwsbrief. Hoeveel nieuwsbrieven ik in 2024 zal schrijven zal de toekomst laten zien.
In deze nieuwsbrief
In deze nieuwsbrief is te lezen dat er in het Kerstnummer van De Andere Krant een artikel over mij en mijn boeken te lezen was, onthul ik mijn kersverse plannen voor een boek over mijn persoonlijke ervaringen en schrijf ik over het zeer interessante boek Lichter Levend Leren van Geesje Stroo. En begin ik met het verslag van de belangstelling voor mijn boek Samenlevingen in Balans in 2023.
Belangstelling voor mijn boek Samenlevingen in Balans in 2023
Ik werd afgelopen jaar in totaal 13 keer uitgenodigd om daarover een presentatie te geven op uiteenlopende plekken in Nederland en in België en in Tsjechië: dat was respectievelijk in Vriescheloo in Oost-Groningen, in Den Haag, in Meterik (in Noord-Limburg), in Venhuizen (in West-Friesland), in Amersfoort, Bunnik, Amsterdam, Merelbeke (bij Gent in België), in Ten Boer (in Groningen), in het centrum Trimurti in Tsjechië, in Barneveld, opnieuw in Amsterdam en tenslotte in Almelo.
Terwijl al deze bijeenkomsten goed bezocht werden, zijn er voor 2024 op dit moment geen nieuwe uitnodigingen voor presentaties. Dat is ook mede een reden dat het even geduurd heeft voordat er weer een nieuwsbrief kwam.

 

Artikel in het Kerstnummer van De Andere Krant
Anja Veerman benaderde me al afgelopen voorjaar met de vraag voor een interview over mijn boek Samenlevingen in Balans voor een artikel in De Andere Krant. Ik aarzelde omdat mijn beide boeken over zo ontzettend veel zaken gaan en een artikel voor die krant beperkt wordt door een bepaald maximaal aantal woorden. Maar tenslotte heb ik toegezegd en 20 augustus was het zover en hebben we uren gepraat over mijn twee boeken en over mij als auteur daarvan. Het is Anja gelukt om dat alles te comprimeren tot een compact artikel voor het Kerstnummer van De Andere Krant.
Samenlevingen-in-Balans en Samenlevingen-uit-Balans
Heel beknopt worden in dat artikel eerst een paar universele wetten - de Wet van Eenheid, de Wet van Polariteit, de Wet van Dynamische Balans en de Wet van Ritme – beschreven (graag verwijs ik voor meer hierover naar mijn boek De Hele Olifant in Beeld), maar het grootste gedeelte van het artikel gaat vooral over het boek Samenlevingen in Balans. Vervolgens komen essentiële verschillen tussen Samenlevingen-in-Balans en Samenlevingen-uit-Balans aan bod, de twee soorten samenlevingen die historica Riane Eisler in haar boek De Kelk en het Zwaard (1987) respectievelijk het partnerschapsmodel en het dominatormodel noemt. Ook wordt de Koergan theorie van archeologe Marija Gimbutas even genoemd: hoe zo’n 5000 jaar geleden Samenlevingen-uit-Balans vanuit het oosten de toen overal aanwezige Europese Samenlevingen-in-Balans met geweld onder de voet hebben gelopen.
De metafoor van ‘De Landkaart van de Burcht en de Rivier’
En dan komt heel kort de metafoor van ‘De Landkaart van de Burcht en de Rivier’ aanbod (zie voor meer daarover het boek Samenlevingen in Balans) en hoe we in Samenlevingen-uit-Balans vast raken in de staat van permanente onbalans in de Burcht wanneer we vergeten om bevroren energie weer te laten smelten, een situatie die overeenkomt met de nieuwe definitie van trauma van traumadeskundige Peter Levine. En tot slot is er natuurlijk de vraag hoe we van de situatie van permanente onbalans in de Burcht weer terug kunnen keren naar onze natuurlijke staat van balans bij de Rivier: er zijn daar vele paden voor, maar welk pad we hiervoor ook zullen gaan, vroeg of laat zullen we de volgende zaken tegenkomen: de noodzaak om ons te herinneren wie we in essentie zijn, moed te verzamelen om dit pad te gaan, de noodzaak om het ego uit de macht te zetten en beperkende overtuigingen los te laten, onze trauma’s te helen en het vrouwelijke aspect (de beweging naar binnen) opnieuw te omarmen. Tot slot wordt nog even genoemd, dat dit pad het totaal tegenovergestelde betekent dan dat wat besloten ligt in de plannen van het World Economisch Forum en Agenda 2030 van de VN. Ieder  pad van de Burcht naar de Rivier betekent verruiming van ons bewustzijn en steeds meer dat belichamen wat we volgens de Wet van Eenheid in essentie zijn: universeel bewustzijn, licht, liefde en een onbegrensd potentieel.

 

Mijn nieuwe plannen
Sinds mijn ontmoeting met Naropa anderhalf jaar geleden (zie mijn nieuwsbrief van juli 2022 en mijn nieuwsbrief van augustus 2023) is het schrijven aan mijn derde boek, het boek over de egalitaire organisatie van Samenlevingen-in-Balans met de werktitel Organiseren zoals het Leven zich organiseert, tenslotte geheel tot stilstand gekomen. De reden daarvoor is vooral dat ik na de ontmoeting met Naropa er tenslotte voor gekozen heb om mijn prioriteiten te verschuiven en om in plaats van zoveel mogelijk tijd te besteden aan het schrijven van boeken, nu zo veel mogelijk tijd en energie te investeren in mijn eigen transformatieproces. Dus om zelf – zoals ik dat in mijn boek Samenlevingen in Balans beschrijf - van de staat van permanente onbalans in de Burcht naar de natuurlijke staat van balans bij de Rivier te komen. De conclusie van dat boek is namelijk dat deze transformatie een voorwaarde is om werkelijk in staat te zijn om ‘bij de Rivier’ te leven en dus om iets dat lijkt op een Samenleving-in-Balans te kunnen vormgeven.
De afgelopen anderhalf jaar
Het gevolg van dit besluit is zeker niet zonder resultaten geweest. Na een wat turbulente en verwarrende start, heb ik me sinds afgelopen maart gecommitteerd om zoveel mogelijk de programma’s die Naropa aanbiedt te volgen (zie Agenda - Naropa). Daarmee brak voor mij een heel intense periode aan en tijdens een satsang afgelopen oktober zei Naropa daar dit over: “In het afgelopen jaar heb je het een en ander geproefd dus dit is niet helemaal nieuw meer voor je. Je begint te ontdekken dat dit heel anders werkt dan alle andere dingen tot nu toe. En omdat jij een spirit bent – niet hebt – die heel totaal is, is het ook zo, dat het daarmee heel intens wordt. Er zijn mensen die, wat jij in dit jaar hebt beseft en ontmanteld, verspreid hebben over 10 jaar. En de intensiteit daarvan is heel erg sterk bij jou en dat is ook mooi. Daar kun je niets aan doen, dat is ook niet zo van ‘Wat goed of wat slechts dat die anderen dat uitsmeren over 12 jaar’. Daar is geen enkel oordeel over. Zo is je spirit. Wat er in ieder geval mooi aan is, is dat het niet halfbakken is of lauw.”
Nieuwe plannen voor een ander boek
Het afgelopen jaar heeft Naropa bovendien inmiddels 3 keer gesuggereerd, dat het mogelijk een goed idee is om een boek te schrijven over mijn eigen persoonlijke ervaringen van het afgelopen anderhalf jaar, omdat dat van waarde zou kunnen zijn voor anderen. Voor mij betekent dat een heel andere manier van schrijven dan hoe ik mijn eerste twee boeken heb geschreven. Maar nadat dit idee wat in mij heeft liggen rijpen, heb ik onlangs besloten om dit inderdaad te gaan doen. Dat betekent dus dat ik nu in het nieuwe jaar, in 2024, bezig zal zijn met het schrijven van een ander ‘derde boek’ en wie weet zal dan het boek over Organiseren zoals het Leven zich organiseert, vervolgens mijn vierde boek worden. Of dat werkelijk zo zal zijn, zal de toekomst laten zien.
Het schrijven van mijn boeken laat zich niet plannen
In ieder geval is het zo, dat het schrijven van mijn boeken zich duidelijk niet laat plannen: mijn eerste boek, De Hele Olifant in Beeld, was aanvankelijk slechts een hoofdstuk in een boek dat ik wilde schrijven over hoe leren en onderwijs anders zou kunnen, op zo’n manier dat het meer zou overeenkomen met wie wij, en dus ook met wie kinderen, in essentie zijn. Toen dat eerste boek, waarin ik de universele wetten beschrijf die samen een holistisch wereldbeeld beschrijven, af was, wilde ik dat boek over anders leren en onderwijs schrijven, maar vervolgens realiseerde ik me dat de verschillende aspecten van een samenleving onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Dat betekent dat een manier van onderwijs niet los staat van de samenleving en dat het niet echt mogelijk is om in een samenleving die gebaseerd is op een materialistisch wereldbeeld, zoals onze Westerse samenlevingen, onderwijs vorm te geven op basis van een holistisch wereldbeeld. Dat leidde tot het besluit om mijn tweede boek niet over anders leren en ander onderwijs te schrijven, maar om eerst nog een boek over samenlevingen te schrijven die gebaseerd zijn op de universele wetten en dus op een holistisch wereldbeeld. Dat alles bij elkaar bleek echter te veel voor één boek, dus verscheen eerst mijn tweede boek Samenlevingen in Balans, en zou mijn derde boek Organiseren zoals het Leven zich organiseert, gaan over de egalitaire organisatie van deze samenlevingen en mijn vierde boek dan tenslotte over leren en onderwijs in zulke samenlevingen. En dat plan blijkt dus nu ook weer te veranderen, want nu heb ik besloten om eerst nog een boek te gaan schrijven over mijn persoonlijke ervaringen met de verruiming van mijn bewustzijn. Dat zou betekenen dat mijn boek over Leren in lijn met wie we in essentie zijn mijn vijfde boek zal worden…

 

Het boek over anders leren van Geesje Stroo
Maar voor iedereen die nu al graag een boek over anders leren en ander onderwijs zou willen lezen en dus over onderwijs dat meer in lijn is met wie we in essentie zijn, kan ik intussen het zeer bijzondere boek van Geesje Stroo, Lichter Levend Leren, in een meer zielsgerichte universele educatie (2022) aanbevelen. Geesje benaderde mij vorig jaar met het verzoek of ze mij een recensie exemplaar van haar boek zou mogen opsturen. Ik begon er enthousiast in te lezen, maar helaas bleef het boek toen weer op een stapel liggen, totdat na een presentatie van mij in Amsterdam Geesje zich aan me voorstelde. Inmiddels heb ik een heel fijne uitwisseling met haar gehad en wil ik haar boek graag onder jullie aandacht brengen.
In de eerste plaats zelf heel bijzondere mensen
Bij mijn uitgebreide onderzoek naar andere vormen van onderwijs was ik tenslotte tot de volgende conclusie gekomen: de verschillende mensen die leren en onderwijs zo hebben weten vorm te geven dat het werkelijk meer in lijn is met wie we in essentie zijn, blijken allemaal mensen te zijn geweest die niet een of andere methode volgden of vormgaven, maar in plaats daarvan zelf heel bijzondere mensen waren: zoals de zeer bekende Rudolf Steiner en Maria Montessori, maar bijvoorbeeld ook de Rus Leo Tolstoy (1828-1910) - zie bv. het boek Tolstoy as teacher, Leo Tolstoy’s writings on education (2000) en bijvoorbeeld de minder bekende maar zeer bijzondere Vasily Sukhomlinsky (1918-1970) uit Oekraïne en zijn prachtige boek My Heart I Give to Children, an inspiring account of what education can be (2016).
Een veld waarin zij zich samen met de leerlingen begaf
Bij het lezen van het boek Lichter Levend Leren van Geesje Stroo kwam ik tot dezelfde conclusie. Geesje Stroo is kunst- en cultuurdocent met dertig jaar onderwijservaring, maar ook docentencoach, stiltedocent en multidisciplinair creatief kunstenaar. In haar biografie schrijft ze dat haar werk als creatief docent en wat ze daarin leerde en ontwikkelde parallel liep aan een andere belangrijke weg in haar leven: de ontwikkeling van het bewustzijn of het spirituele pad. “Dit openbaarde zich toen ik aan het einde van mijn twintiger jaren, na therapieën gevolgd te hebben, bijna iedere vakantie in boeddhistische kloosters doorbracht. Het pad van meditatie, van verdieping, de weg naar binnen en van transformatie, boeide mij enorm,” schrijft ze. En haar tientallen jaren ervaring daarmee, gaf ze een plek in haar manier van onderwijs: “Vanuit deze jarenlange meditatie en bewustzijnsontwikkeling probeerde ik, voor zover dat mogelijk was, nieuwe dingen uit met de leerlingen in mijn klassen. Als mentor mocht ik een eigen klas op een intensievere manier voor een aantal jaren begeleiden. In het gezamenlijke creatieve veld van mijn mentorgroepen ontdekte ik vooral dat het mogelijk was tussen de leerlingen onderling een bewustzijnsveld te helpen creëren.”
De leerlingen als haar grootste leraren
En zo schrijft ze verder: “Vanuit de ervaring in het werken met honderden klassen door alle jaren heen heb ik gemerkt dat de leerlingen steeds weer teruggaven hoe ik eigenlijk zelf, iedere dag, in mijn vel zat. Ze reageerden vaak niet op wat ik zei, maar op hoe ik het zei. Dit gaf mij de gelegenheid steeds weer te onderzoeken vanuit welke plaats ik in mezelf kwam. (…) Als het van een slachtoffer- en controle plek kwam, had ik een hele moeilijke dag en reageerden de leerlingen verschrikkelijk, maar als het van een open nieuwsgierige plaats kwam die wilde verbinden en hen wilde helpen naar een meer ontwikkeld bewustzijn te groeien, ontstonden er de mooiste dingen.”
Wonderen bij het moment toestaan en uit verwachtingen stappen
Zo kwam ze tot het volgende inzicht: “Ik ontdekte dat, als ik het moment volledig durfde toe te staan en uit mijn verwachtingen te stappen en de kinderen helemaal te zien, er wonderen gebeuren. Als ik mijn masker aflegde en echt werd, deden de kinderen dat ook. Als ik vriendelijk was, werden de kinderen dat ook. Was ik nieuwsgierig dan werden zij het ook, was ik boos dan werden zij het ook.”
In haar boek beschrijft Geesje Stroo vele situaties waarin er dergelijke wonderen gebeurden. Op de achterflap staat het volgende te lezen: “Omdat wij in essentie vanuit een groter kosmisch veld energetisch verbonden zijn, is het belangrijk een meer universeel perspectief op onze toekomstige educatie te ontwikkelen. Hoe houden we in deze turbulente tijd, zo van onze kinderen dat ze niet minder maar juist meer tot leven komen? Dit boek is geen pasklaar antwoord maar een richting in de verschuiving naar dit eenheidsbewustzijn.” Kortom, ik raad dit boek, dat niet gebaseerd is op een of andere theorie en dat geen methode bevat, maar gebaseerd is op ervaringen in de praktijk, van harte aan. Zie voor meer informatie over Geesje Stroo en haar boek: www.geesjestroo.nl

 



Agenda
Op dit moment zijn er geen uitnodigingen voor presentaties. Mochten er meer uitnodigingen komen, dan is de meest actuele informatie te vinden op de agenda op mijn website.

 

Wel is er de podcast van Jorn Luka van 19 mei 2022 over De Hele Olifant in Beeld:
= Op YouTube: (3) The Trueman Show #73 Marja de Vries - YouTube 
= Op de website van Jorn: The Trueman Show - Jorn Luka

En de podcast (alleen geluid) over De Hele Olifant in Beeld
= via Esoterra Podcast Marja de Vries, De Hele Olifant in Beeld, 10 maart 2020

En de video van de presentatie over The Whole Elephant Revealed tijdens het Glastenbury Symposium in de zomer van 2017 (in het Engels)
= via Marja de Vries - LIVING BY UNIVERSAL LAWS - YouTube


En de andere twee video's:
Mijn  5G presentatie van 5 juli 2020 in de Hanzehof in Zutphen
= op YouTube:  Informatieavond over 5G in de Hanzehof te Zutphen 
= op Bitchute: Informatieavond over 5G 
Mijn Sophia mythe presentatie van 23 oktober 2020
= op Bitchute: De Sophia mythe, wétiko en zelforganisatie

 

 

Tot zover het nieuws rond De Hele Olifant in Beeld, Samenlevingen in Balans en mijn verdere werk.

Lieve groetjes,

Marja de Vries