marja de vries
	De Hele Olifant - nieuwsbrief - november 2022
Als ons  leven in lijn is met de universele wetmatigheden, functioneert  het optimaal, komt het overeen met wie we in essentie zijn,  is het in balans en harmonie met het grotere geheel en draagt het bij aan het  welzijn van alle mensen en al  het leven.
      ‘Samenlevingen in Balans’ is de  term waarmee ik verwijs naar samenlevingen waarvoor geldt dat inzicht in de werking van de universele wetmatigheden een  inherent onderdeel is van alle aspecten van de cultuur.
    
    
  
Lieve mensen,
    Hier  is de nieuwsbrief voor november met het laatse nieuws rond mijn werk: mijn twee  boeken De Hele Olifant in  Beeld en Samenlevingen  in Balans, de vorderingen van het werk aan mijn volgende boek(en),  mijn streven bij te dragen aan meer bekendheid rond de universele  wetmatigheden, wat allemaal begon met mijn intentie om bij te dragen aan de  transformatie van leren en onderwijs, zodat het overeenkomt met wie we in  essentie zijn. En dit alles op zo’n manier dat het bijdraagt aan het welzijn  van alle mensen en de Natuur wereldwijd, niet alleen op de korte termijn, maar  vooral ook op de lange termijn en dus ook voor de komende zeven generaties.
In deze nieuwsbrief
    Tot mijn vreugde kan ik melden dat er de  laatste tijd duidelijk een toenemende belangstelling is voor mijn boek Samenlevingen  in Balans dat al acht jaar gelden in 2014 is gepubliceerd.  Dat is de reden dat  ook deze nieuwsbrief geheel gewijd is aan die  Samenlevingen-in-Balans: samenlevingen waarvan de cultuur in lijn is met de  universele wetmatigheden zodat de cultuur in harmonie is met de natuur. Met  name  beschrijf ik in deze nieuwsbrief wat we kunnen leren van mensen met  inheemse achtergrond over wat er zoal komt kijken bij het proces om zulke  samenlevingen opnieuw te creëren. Van hun voorbeeld kunnen we onder andere  leren dat dekolonisatie hierbij van essentieel belang is.
Toenemende belangstelling voor  Samenlevingen in Balans
  Maar hier zijn eerst wat nadere details over  die toenemende belangstelling voor mijn boek Samenlevingen in Balans. Zo  was ik achtereenvolgens in De Lier (bij Delft)  waar ik was uitgenodigd door de organisatie Nieuw Westland. Hier bleek  mijn presentatie de inspiratie te vormen voor het beginnen van een  gespreksgroep zodat geïnteresseerden samen verder over de inhoud konden  uitwisselen en doorpraten. Vervolgens heb ik op uitnodiging van Bewust Brummen in Zutphen een presentatie  gegeven. Deze bijeenkomst werd door ruim 60  mensen bezocht. En een paar weken geleden was ik in Zeijen bij Assen waar ik  was uitgenodigd door Stichting Innerlijk  Besef. Bij alle drie deze uitnodigingen was er tot mijn vreugde een zeer  geïnteresseerd publiek.
    Drie nieuwe uitnodigingen
Inmiddels zijn er bovendien ook al weer drie  nieuwe uitnodigingen voor presentaties over het boek Samenlevingen in Balans: 
Vrijdagavond 2 december in Zevenaar
De eerstvolgende presentatie is al over een paar  weken, namelijk vrijdagavond in Zevenaar.
Zondag 8 januari 2023 in Vriescheloo
Verder heeft een van de aanwezigen bij mijn  presentatie in Zeijen mij inmiddels uitgenodigd om 8 januari 2023 een  presentatie te komen geven in Vriescheloo in Groningen. Bij deze presentatie  zal er voor enkele mensen (max. 6 mensen) aansluitend bovendien een ervaring  met paarden zijn. 
Zondag 15 januari 2023 in Den Haag 
En een van de aanwezigen bij mijn presentatie in De Lier heeft er voor gezorgd  dat ik inmiddels ook uitgenodigd ben door Nieuw Den Haag om 15 januari 2023 een  presentatie te geven in Den Haag.
Zie voor alle details van deze presentaties de agenda onderaan deze nieuwsbrief
De stand van zaken rond mijn  derde boek
Regelmatig vragen mensen mij hoe het staat  met het werk aan mijn derde boek dat zal gaan over de organisatievormen van  Samenlevingen-in-Balans. Wat ik daar over kan zeggen is dat ik daar nog steeds  aan werk, maar dat het een enorm complex onderwerp is en dat ik het, nu ik mijn  AOW heb, ook iets rustiger aan ben gaan doen...
Het is eenvoudig om te zeggen dat de organisatievorm van  Samenlevingen-in-Balans egalitair is (en dus niet hiërarchisch). Het is ook  niet moeilijk om aan te geven dat die organisatievorm vergelijkbaar is met hoe  alles in het universum en in de natuur zich organiseert. Maar zodra de term  zelforganisatie valt begint het lastig te worden, want enerzijds beschrijft de  westerse wetenschap die zelforganisatie slechts vanuit een materialistisch  wereldbeeld, terwijl het duidelijk is dat zelforganisatie zich in feite afspeelt  op de niet-fysieke niveaus van de werkelijkheid. Anderzijds is het zo dat in  tegenstelling tot de natuur mensen ook voor andere vormen van organisatie  kunnen kiezen.
  Culturele zelforganisatie
Dat alles betekent dat wat we culturele zelforganisatie zouden kunnen noemen in  feite alleen echt werkt wanneer we als gemeenschap of als samenleving bewust  kiezen voor een spirituele manier van leven. Terwijl dat inderdaad is wat  Samenlevingen-in-Balans kenmerkt, is het tegelijkertijd iets wat voor ons  westerlingen een nogal onbekende manier van leven is en daarom nogal wat  toelichting vraagt. Maar ik maak vorderingen en deze nieuwsbrief biedt daar een  inkijkje in.
In mijn komende nieuwsbrieven zal ik jullie op de hoogte blijven houden  van mijn vorderingen.
Opnieuw inheems worden – onze weg naar thuis vinden
    In mijn boek Samenlevingen in Balans laat ik zien dat Samenlevingen-in-Balans – en dus samenlevingen met een cultuur  in lijn met de universele wetmatigheden - geen utopie zijn, maar meer dan 5000  jaar geleden op vele plaatsen hebben bestaan en tot op heden op enkele plaatsen  nog steeds bestaan. Samenlevingen-in-Balans zijn vreedzame samenlevingen die  gekenmerkt worden door stabiliteit, gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen,  een bloeiende cultuur, en bovenal een manier van leven waarbij mensen een  krachtige, spirituele relatie hebben met het land, waardoor ze in staat zijn om  in harmonie met de natuur te leven. Samenlevingen-in-Balans en   Samenlevingen-uit-Balans zijn bekend onder vele verschillende namen, en vanuit  het perspectief van deze essentiële verbinding met het land kunnen we  Samenlevingen-in-Balans en Samenlevingen-uit-Balans ook beschrijven als de  tweedeling tussen enerzijds inheemse culturen en anderzijds ‘ontheemde’  culturen.
    Wat bedoelen we met inheems?
    Want wanneer we begrijpen wat wisdomkeepers bedoelen met inheems, wordt het ook  duidelijker hoe ‘ontheemd’ onze Westerse cultuur is. Terwijl ons woordenboek  inheems beschrijft als ‘in het land zelf thuis horend’, beschrijven  wisdomkeepers inheems zijn als zo leven op een bepaalde plek dat we het gevoel  hebben zodanig verbonden te zijn met elkaar en met die plek, dat we het ervaren  als te behoren tot die plek, tot dat land, en als onderdeel zijn van en ingebed  zijn in de gemeenschap - niet alleen van de mensen maar ook van alle andere  levende wezens om ons heen. Inheemse volken zijn culturen die de plaats waar ze  leven door en door kennen en begrijpen, omdat ze gedurende duizenden jaren op  die plek hebben gewoond. Want, inheems zijn betekent ook, zo legt Jeannette  Armstrong (Okanagan, Canada) uit, dat ervaren dat je een deel van het land  bent, vraagt om je in te spannen om het land werkelijk te kennen. Want het is  die diepgaande kennis die het mogelijk maakt om voor het land te zorgen en zo  met het land samen te kunnen werken dat het ingrijpen van de mensen het land  nog beter maakt. Dus inheems zijn op een bepaalde plek, zo benadrukt ze,  verwijst specifiek naar de rol van de mens om op die plek verbetering te  creëren in de zin van overvloed en toename van biodiversiteit.
    Het spirituele aspect van inheems zijn
Het land werkelijk kennen, zodat we er op die manier mee kunnen samenwerken,  veronderstelt een spirituele manier van leven en een bewust gewaar zijn niet  alleen van de ecologische onderlinge relaties, maar ook van de spirituele  onderlinge verbondenheid tussen alle wezens, het recht op bestaan van al dat  diverse leven en een gewaar zijn van de waarde van hun bijdrages aan het  grotere geheel. Gregory Cajete (Tewa, Santa Clara Pueblo) suggereert  dan ook dat inheems zijn in essentie verwijst naar “bezieling”, want deze  relatie met de natuurlijke wereld zou bezieling genoemd zou kunnen worden. “De  bezieling van de natuur is een van de oudste funderingen van de menselijke  psychologie… het vertegenwoordigt de diepste niveaus van psychologische  betrokkenheid met hun land en iets dat een soort landkaart voor de ziel verschaft,”  schrijft hij in zijn belangrijke boek Native Science, Natural Laws of  Interdependence (2000). “Het was op basis van deze oriëntatie dat Indiaanse  mensen hun “verantwoordelijkheden” voor het land en alle levende wezens  ontwikkelden op een vergelijkbare manier als hun relaties tot elkaar. In de  Inheemse geest waren spirit en materie niet van elkaar gescheiden; ze waren één  en hetzelfde.” Bij inheemse culturen staat naast het behouden van balans, het  hebben van goede relaties met alles en iedereen dan ook centraal, waarbij men  benadrukt dat dat samen bestaan afhankelijk is van het vermogen dat alle  stemmen van alle mensen én alle levende dingen op gelijke wijze worden gehoord.
Wat betekent het om ontheemd te zijn?
Want wanneer we begrijpen wat wisdomkeepers werkelijk bedoelen met inheems,  wordt het ook duidelijk hoe ‘ontheemd’ onze Westerse cultuur is. En dan niet  alleen ontheemd in de zin van ‘zonder vertrouwde omgeving’, maar vooral ook in  de zin van ons geïsoleerd voelen van het land, andere mensen en de levende  wezens om ons heen. In Samenlevingen-uit-Balans voelen we ons niet ingebed in  het land, maar gaan we er bovendien vanuit dat wij niet tot het land behoren,  maar dat het land aan ons behoort. We hebben de neiging om een plek te  exploiteren en uit te buiten, waardoor we het geheel verstoren, en het  natuurlijke leven en het land vernietigen zonder dat we de verantwoordelijkheid  nemen om werkelijk voor het land te zorgen. Omdat deze vorm van ontheemd zijn  ook betekent dat we een spirituele manier van leven hebben ingeruild voor een  materialistische manier van leven en we in het beste geval nog wel bewust zijn  van de ecologische onderlinge relaties, maar niet langer van de spirituele  onderlinge verbondenheid tussen alle wezens, missen we ook de essentiële kennis  die nodig is om als mens bij te dragen aan het floreren van al het leven. Door  deze vorm van ontheemd zijn ervaren we mogelijk diep in onszelf een soort  heimwee, een gevoel dat we iets hebben verloren waarnaar we terug verlangen. In  deze context kunnen we de transformatie van Samenlevingen-uit-Balans  naar Samenlevingen-in-Balans niet allen beschrijven als het herstel van de  innerlijke en uiterlijke balans, maar ook als het proces om opnieuw inheems te  worden en dus als onze weg naar ons thuis terugvinden. 
    Leren van inheemse mensen
    Terwijl  we in onze ontheemde culturen de kennis over een dergelijke inheemse manier van  levenkwijt zijn, kenden  verschillende Inheemse culturen voorspellingen  die duidelijk maakten dat het de rol van de Inheemse volken was om hun kennis  over hoe we als mensen op deze Aarde kunnen leven, ondanks moeilijke tijden,  veilig te stellen. Want na een periode van duisternis waarin de rest van de  wereld op een bepaald moment de weg helemaal kwijt zou zijn, zouden die  verdwaalde, ontheemde mensen volgens die voorspellingen uiteindelijk op zoek  gaan naar de wijsheid van Inheemse volken. Op het moment dat de wereld nederig  genoeg was en er opnieuw naar zocht, zou deze kennis opnieuw naar buiten  gebracht kunnen worden en met de hele mensheid gedeeld kunnen worden.
Wanneer mensen zich deze waarheid opnieuw zouden herinneren, zou wereldwijd  floreren weer mogelijk worden. Daarom zijn veel Inheemse volken de bewaarders  van de culturele en spirituele kennis over hoe we weer op het juiste pad zouden  kunnen komen. In de woorden van wisdomkeeper Ilarion Merculieff (Unangan,  Aleut, Alaska): “Inheemse elders wereldwijd zeggen dat op een dag de wereld  zich zal richten tot Inheemse volken voor de wijsheid om voor onze Moeder Aarde  te zorgen, en velen hebben het gevoel dat die tijd NU is aangebroken aangezien  haar levensondersteunende systemen naar de rand van levensvatbaarheid worden  geduwd.” Het kostte tienduizenden jaren van in de tijd geteste  overlevingsstrategieën om de inheemse volken tot dit punt te brengen en daarom,  zo stelt hij, moet er toch zeker waarde in deze inheemse wijsheid zitten die  niet kan worden ontkend.
Het  bewaren van die wijsheid ten tijde van kolonisatie
Het bewaren van deze kennis tijdens de eeuwen van kolonisatie was geen geringe  taak en bijvoorbeeld in Noord Amerika is het veiligstellen van deze kennis zeer  moeilijk geweest. Door de kolonisatie van het Amerikaanse continent door  Europeanen hebben weinig oorspronkelijke Samenlevingen-in-Balans zichzelf  staande kunnen houden en zijn de meeste inheemse samenlevingen tenslotte geheel  onder de voet gelopen. Want kolonisatie is een invasie, waarbij de  binnentrekkende groep mensen land stelen en in bezit nemen om het land te  exploiteren en daarbij het zelfbeschikkingsrecht van de inheemse bevolking  negeren, een dominante politieke controle instellen  en hun eigen –  ontheemde - cultuur opleggen aan de inheemse bevolking. Door dat laatste is  kolonisatie niet alleen iets fysieks, maar heeft het ook een cultureel en  psychologisch aspect waarbij de nieuwe dominante cultuur bepaalt welke kennis  wordt toegestaan en welke kennis verboden.
Een  voorbeeld van het proces om opnieuw inheems te worden
Het indrukwekkende is dat het niet alleen gelukt is om vele aspecten van die  oude kennis onder dreiging van genocide en de druk om te assimileren in het  geheim en vaak met gevaar voor eigen leven te bewaren en de laatste 50 jaar  opnieuw openbaar te maken. Inheemse gemeenschappen komen opnieuw bijeen en  verzamelen dat wat is gered ten tijde van grote vernietiging en mensen met een  inheemse achtergrond spannen zich in om na eeuwen van kolonisatie de spirit van  de oude manier van ‘goede relaties met al het Leven’ terug te vinden en opnieuw  inheems te worden. Door zich hier aan te wijden gaan ze een pad van herstel  waar de hele wereld naar op zoek is en daarmee bieden ze ons ‘ontheemden’ een  indrukwekkend voorbeeld voor het proces waarop ook wij weer inheems kunnen  worden. Samenvattend kunnen we bij dit proces om opnieuw inheems te worden 4  aspecten herkennen:
1. Allereerst zijn mensen met een inheemse achtergrond weer bij elkaar aan het  komen.
2. Vervolgens erkennen ze de noodzaak van healing van de trauma’s als gevolg  van de diepe wreedheden, die ze hebben ondergaan als gevolg van de kolonisatie.
3. Bovendien realiseren ze zich de noodzaak van het proces van persoonlijke  ‘dekolonisatie’
4. En er is het proces van dekolonisatie van de hele cultuur om tenslotte  opnieuw inheems te kunnen worden.
Kolonisatie betreft het creëren  van vele vormen van afscheiding
  Laten we om dit te kunnen begrijpen eerst  even aan de hand van de kolonisatie van Noord Amerika stil staan bij wat  kolonisatie in feite betekent.
    Genocide en het motto “De enige goede Indiaan is een dode  Indiaan”
    In de 18e eeuw heeft men via het uitdelen van met pokken geïnfecteerde dekens  aan inheemse gemeenschappen getracht de inheemse bevolking te decimeren. In de  19e eeuw dwong de overheid vele inheemse volken om hun land te verlaten en om  in reservaten te leven. Rond 1870 werden inheemse mensen gezien als belemmering  voor wat werd beschouwd als ‘vooruitgang’ en was het streven in Noord Amerika  om onder het motto “De enige goede Indiaan is een dode Indiaan”, ruimte te  maken voor de nieuwe kolonisten.
    Culturele genocide onder het motto “Dood de Indiaan, Red de  Mens”
    Wanneer politieke en sociale normen veranderen, verandert ook de vorm van  kolonialisme. Zo was er aan het einde van de 19e eeuw in Noord Amerika een  verschuiving in het beleid en veranderde de vorm van kolonialisme van een daad  van fysiek geweld naar vormen van psychologisch en spiritueel geweld. Onder het  nieuwe motto van “Dood de Indiaan, Red de Mens” ontstonden onder andere de  verplichte kostscholen voor inheemse kinderen om ze via onderwijs cultureel te  ontheemden. Dit laatste kan beschouwd worden als een culturele genocide waarbij  vele aspecten van het kolonialisme geïnternaliseerd worden.
    Verdragen, onderhandelingen en sterilisatie
    Bovendien werd uiteindelijk de oorlog tegen de inheemse mensen niet langer  gevoerd met wapens, maar via economische en politieke middelen en met verdragen  en onderhandelingen. Alexis Bunten (Aleut/Yup’ik) zegt hierover: “Door inheemse  mensen te scheiden van hun basisbehoeften, hun hulpbronnen te stelen (…),  krijgen de kolonisten de macht om de inheemse leiders te dwingen om zich te  voegen naar de koloniale belangen. Wanneer kolonialisme wordt geïnternaliseerd,  begin je namelijk te geloven in de superioriteit van de dominante  kapitalistische cultuur en je internaliseert de logica en ideologieën van  kapitalisme, bv. de overtuiging dat je zonder veel geld geen goed leven kan  leiden.” Ze legt uit dat door dit geïnternaliseerd kolonialisme het mogelijk  wordt om in plaats van met geweld land in bezit te nemen, mensen te verleiden  en om te kopen om akkoord te gaan met het afstaan van land.
    Tijdens de jaren 70 van de 20ste eeuw kreeg het kolonialisme in de Verenigde  Staten nog weer een andere vorm toen de ‘Family Planning Services and  Population Research Act’ leidde tot sterilisatie van inheemse vrouwen. Tussen  1970 en 1977 werd zeker 25%  van de Inheemse Amerikaanse vrouwen in de  leeftijd om kinderen te kunnen krijgen gesteriliseerd.
    Vele vormen van afscheiding en vervreemding
    Kortom, kolonisatie is meer dan het stelen van land op een gewelddadige manier,  het verbreken van overeenkomsten en verplichte kostscholen. Een dieper en  blijvend gevolg van kolonisatie is vervreemding, afscheiding en het verliezen  van verbindingen. Kolonisatie betreft namelijk het creëren van afscheiding  en vaak in de eerste plaats de afscheiding van het land en afscheiding van de  verbinding met de Aarde, terwijl voor inheemse mensen de spirituele relatie met  het land waar ze leven primair is. In de woorden van Gregory Cajete: “ 'De  spirit van de plek' was een diep gevoelde ecologische relatie die voortkwam uit  intieme bekendheid met een thuisland (…) Het is makkelijk te begrijpen waarom  inheemse mensen wereldwijd het verlies van hun thuisland beklagen, want het  betekende het verlies van een deel van henzelf.” Behalve afscheiding van het  thuisland betekent kolonisatie afscheiding tussen mensen, afscheiding van het  spirituele aspect van het leven, en afscheiding van mensen van hun essentie en  van hun cultuur en van de belangrijke inzichten en wijsheid van die cultuur.  Deze afscheiding wordt gevoeld als vervreemding waardoor leven op de  oorspronkelijke inheemse manier onmogelijk gemaakt wordt. En het gebeurt nog  steeds.
    Een paar mensen begrepen de grote waarde van deze kennis
    Terwijl het de meeste inheemse samenlevingen niet gelukt is om de samenlevingen  te behouden, doordat ze slachtoffer zijn gemaakt van genocide, gedwongen  verwijderd zijn van het land waar ze duizenden jaren hadden gewoond en hun  cultuur op een gewelddadig wijze onderdrukt is en er veel van de wijsheid van  hun voorouders verloren is geraakt, zijn er desondanks mensen die tot op heden  beschikken over mondeling doorgegeven eeuwenoude bronnen van kennis, inzicht en  wijsheid van de Samenlevingen-in-Balans die ooit bestonden. “De discipline en  kennis die zowel natuurrampen als menselijke onbekwaamheid hebben overleefd,  zijn behouden gebleven omdat er een paar mensen waren die de waarde van deze  kennis begrepen. Geen bibliotheken hebben de tijd, de onwetenden, de dieven, de  goedbedoelenden of de religieuze fanaten overleefd. Alleen gedisciplineerde  mensen hebben de kennis behouden. Dat is zo, omdat zij deze kennis  respecteerden,” zo vertelt wisdomkeeper Esthemaah (in het boek Lightningbolt (1994) van Hyemeyosts Storm). Gedurende een paar honderd jaar waren er  steeds opnieuw mensen die het lukte om zich deze kennis allereerst eigen te  maken en om vervolgens op hun beurt weer iemand te vinden aan wie zij deze  belangrijke informatie van de zeer oude en recentere Samenlevingen-in-Balans  konden doorgeven. En dat alles met het doel dat het op latere momenten gebruikt  kon worden om opnieuw inheemse culturen en dus Samenlevingen-in-Balans te  creëren.
  
1. Weer bij elkaar komen
  Sinds het vanaf 1979 in de USA niet langer  verboden is om de traditionele inheemse rituelen en ceremonieën uit te voeren  en de inheemse kennis te verspreiden, vindt er een  opleving plaats binnen  de Amerikaanse Inheemse bevolking om opnieuw bij elkaar te komen, hun  traditionele cultuur opnieuw te omarmen en te belichamen in hun dagelijks  leven. Dat komt o.a. tot uiting in het opnieuw maken van culturele verbindingen  met de mensen en met het land, een hernieuwde studie van de inheemse talen,  filosofie, medicijnen en spiritualiteit, jongeren die terugkeren naar het land  om van de oudere mensen te leren, en het creëren van netwerken om ouders te  helpen die hun kinderen de traditionele cultuur willen bijbrengen. Robin Wall  Kimminer (Potawatomi Nation) vat dat in haar prachtige boek Braiding  Sweetgrass, Indigenous wisdom, Scientific Knowledge and the Teachings of Plants (2013) zo samen: “… overal is er een beweging voor het opnieuw opleven van  taal en cultuur dat geïnspireerd wordt door het toegewijde werk van individuen  die de moed hebben om nieuw leven te blazen in ceremonies, sprekers te  verzamelen om de taal opnieuw te onderwijzen, oude zaadvariëteiten te planten,  het inheemse landschap te herstellen, de jeugd terug naar het land te brengen,  de vuurstok van de oorspronkelijke kennis te gebruiken om de gezondheid van de  mensen te herstellen en om hen te helpen om opnieuw te floreren en vrucht te  dragen.” Niet alleen in de USA, maar ook in Canada, en wereldwijd is er een  opleving van de oorspronkelijke volken en zetten inheemse volken zich in voor  hun voortbestaan.
2. healing van de trauma’s als  gevolg van de kolonisatie
  Voor veel inheemse mensen was het gedurende  lange tijd niet mogelijk om iets te doen met de wonden van ervaren geweld,  onrechtvaardigheid, kolonisatie, onderdrukking, mishandelingen en gebrek aan  respect. De voorouderlijke wonden, ervaringen en herinneringen zoals het  overleven van de genocide en de erfenis van de verplichte kostscholen zijn van  generatie op generatie doorgegeven en vormen een intergenerationeel trauma. Dat  vraagt het helen van wanhoop en uit verbinding zijn. Bovendien vraagt het delen  van de bewaarde kennis met de mensheid vergeving en verzoening. In dat kader  stelt Chief Phil Lane, jr. (Dakota en Chickasaw Nations) dan ook: “We hebben  een belangrijke besluit te nemen: gaan we door op het pad van haat en wraak of  zullen we kiezen om het pad van healing te gaan? Ieder pad heeft duidelijke  consequenties.” Hij voegt daar echter aan toe: “Terwijl de spirituele grootheid  van onze tribale volken terugkeert met steeds grotere kracht, is het duidelijk  te zien dat we het heilige pad van healing kiezen, het pad dat onze oude  voorspellingen voorzagen.”
    Wat helpt bij healing?
Het feit dat de inheemse volken nu wel weer toestemming hebben om hun  ceremonies, hun talen, hun liederen en dansen uit te voeren helpt bij het  opnieuw bij elkaar komen en het herstellen van hun cultuur. Katsi Cook (Wolf  Clan Mohawk) wijst bovendien op de noodzaak om angst los te kunnen laten: “We  willen in onze gemeenschap weten hoe we terugkomen waar we ooit waren, waar we  nu zijn, en waar het nodig is dat we zijn. Het is niet iets romantisch of leven  in het verleden. Het is een kwestie van het creëren van een omgeving waarbinnen  we kunnen herstellen van de geschiedenis die we hebben doorgemaakt en nu is het  nodig om in staat te zijn om helder na te denken over hoe dit op te lossen.” Wat  volgens haar hierbij belangrijk is, is een omgeving weg van de Westerse cultuur  van angst, zodat het mogelijk wordt om de eigen angst los te laten als een  basisvoorwaarde voor verandering, omdat iedereen bang is.
Opnieuw ontdekken wie we in feite zijn
Een ander aspect van deze healing waar Katsi Cook op wijst is het feit dat veel  mensen met een inheemse achtergrond na de eeuwen van onderdrukking uit het oog  zijn verloren wie ze in feite zijn. “Het is niet mijn bedoeling om te beledigen  of de gevoelens van welke Christen dan ook maar te kwetsen, maar de realiteit  is dat toen Christopher Columbus kwam er in Spanje discussies waren over of we  wel mensen waren omdat we geen ziel hadden. De enige manier om een ziel te  hebben was gedoopt te zijn,” zegt ze. Daarom is het bij dit herstel proces  belangrijk om in staat te zijn te geloven in wie je werkelijk bent en wie je  kwam zijn hier op deze Aarde.
Het belang van het hebben van een positieve visie
Bovendien blijkt het hebben van een positieve visie essentieel te zijn. Michael  en Judy Bopp beschrijven bijvoorbeeld in hun boek Recreating the World: A  practical guide to building sustainable communities (2006) hoe inheemse  gemeenschappen, waarbinnen alcohol- en drugsverslaving een dominante rol  speelde samen met de iovertuiging dat dat nooit zou veranderen, toch in staat  bleken om die verslaving achter zich te laten dankzij het hebben van een  positieve visie. Elders van meer dan 40 verschillende gemeenschappen in Canada  formuleerden namelijk een visie waarin ze stelden dat het wel degelijk mogelijk  is om de alcohol- en drugsverslaving te boven te komen. Ze legden uit dat die  heling van binnenuit zou moeten komen en dat ieder individu dat pad zelf zou  moeten gaan, en dat mensen daarvoor een visie van zichzelf zouden moeten hebben  in een staat van welbevinden. Bovendien legden ze uit dat individuele healing  en de ontwikkeling van de gemeenschap hand in hand zouden moeten gaan, omdat  beide onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Na een aantal jaar “… had een  dramatische verandering plaats gevonden. Over heel Noord Amerika verklaarde  gemeenschap na gemeenschap dat hun doel een drugs-en-alcohol-vrije gemeenschap  was en ze gaven openlijk uitdrukking aan de overtuiging dat dat zou worden  bereikt. Inderdaad zijn tientallen inheemse gemeenschappen al zeer dicht bij  het bereiken van die transformatie.” En het was een transformatie “die niet  slechts één gewoonte veranderde… De ware kern van de persoonlijke en culturele  identiteit van de mensen werd getransformeerd. Veel mensen uit inheemse  gemeenschappen waren in staat om de ene visie van menselijke mogelijkheden los  te laten en een andere binnen te gaan.”
De nadruk op het samenzijn en krachtige gemeenschappen
In lijn hiermee wordt door anderen gewezen op het grote belang om de energie te  focussen op de kern van hun bestaan: de eigen taal, de eigen ceremonies en de  relatie met elkaar, de verbondenheid binnen de eigen gemeenschappen en de  dingen die ze samen doen en het vertrouwen dat ze hebben. “Het handhaven van  het vuur en dat vuur sterk houden is het belangrijkste dat we moeten doen om te  kunnen blijven bestaan als inheemse volken.” 
3. Persoonlijke dekolonisatie
  Vele hedendaagse inheemse woordvoeders laten  weten dat om opnieuw inheems te kunnen worden bovendien persoonlijke  dekolonisatie noodzakelijk is. Dat wil zeggen, voordat het mogelijk is om het  nieuwe te leren – opnieuw inheems worden – is het loslaten en afleren van het  oude, en dus dekolonisatie nodig. Enerzijds verwijst de term dekolonisatie naar  het letterlijk teruggeven van gekoloniseerd land aan de Inheemse volken samen  met het ontmantelen van de koloniale dominantie en het opnieuw verkrijgen van  zelfbestuur. Volgens sommigen kan het woord dekolonisatie dan ook niet worden  gebruikt als het niet ook direct betrekking heeft op het teruggeven van het land  aan Inheemse volken. Anderzijds wordt de term dekolonisatie ook gebruikt om te  verwijzen naar het zich persoonlijk ontdoen van geïnternaliseerd kolonialisme.  Of in de woorden van John Mohawk (Turtle Clan Seneca): “We zijn aan het  herstellen van de effecten van meer dan vijf eeuwen van wat alleen kan worden  beschreven als een culturele gekte." 
    Het dekoloniseren van ons verstand, onze harten, lichamen en  spirits
    In deze laatste betekenis verwijst de term dekolonisatie ook naar ‘mentale’  dekolonisatie, en het loslaten van koloniale culturele aspecten die inheemse  mensen tijdens de periode van onderdrukking en assimilatie bewust of onbewust  hebben geïnternaliseerd, want zonder deze mentale dekolonisatie blijft de  koloniale essentie hetzelfde. Dekolonisatie is dus ook het dagelijks bewust  loslaten van alle vormen van gewenning aan aspecten van de dominante westerse  ‘ontheemde’ samenleving, zoals gemak en consumeren, luxe, egoïsme en hebzucht,  en om in plaats daarvan een spirituele manier van leven te herstellen. Omdat  kolonisatie het verlies van veel spirituele tradities tot gevolg heeft gehad,  vormen de dekolonisatie van Inheemse kennis en spiritualiteit een belangrijke  uitdaging. Melissa K. Nelson (mixed-blood) zegt dat zo: “Voor veel van ons  betekent het proces om opnieuw inheems te worden dat we ons verstand, onze  harten, lichamen en spirits moeten dekoloniseren en gezonde culturele tradities  nieuw leven moeten geven.”
    Dekolonisatie begint als een innerlijk proces 
    Dus welke betekenis er ook wordt gegeven aan de term dekolonisatie, het begint  als een innerlijk proces. Wat kan ieder zelf doen om innerlijk te  dekoloniseren? Het begint bij het realiseren dat de traditionele kennis van de  inheems voorouders het waard is om te behouden. En daarvoor is het nodig om de  programmering met zelfhaat te verwerpen en om de claims waarmee de samenleving  van de kolonisten hun kolonisatie en hun gevoel van superioriteit  rechtvaardigen te doorzien. In feite is dat niet moeilijk en kan iedereen dat  doen, maar tegelijkertijd is het niet zonder risico’s of ongemak, schrijft Mary  Annette Pember (Ojibwe). “Dekoloniseren is niet alleen een daad van nederigheid  en accepteren; het vereist de moed om de verantwoordelijkheid te nemen voor  onze rol in dit grote, meedogenloze proces dat ons leven op Aarde is. Door ons  verstand te dekoloniseren, omarmen we het idee dat we deel zijn van in plaats  van apart van de Aarde. Of we nu wel of niet van kamperen houden of er de  voorkeur aan geven om in een hoge flat te wonen zonder dat onze voeten ooit de  bestrating verlaten, we zijn allemaal onderhevig aan dezelfde natuurlijke  processen. Er is geen ontsnappen mogelijk; er is alleen gemeenschap en  verantwoordelijkheid.”
    Dekolonisatie als het herstel van de verbinding met het land
    Een aspect van persoonlijke, innerlijke dekolonisatie is het loslaten van de  visie dat de mens gescheiden is van en dominant over en in feite geen onderdeel  uitmaakt van de natuurlijke wereld, geen onderdeel van het leven van het land,  maar slechts naar het land kijkt om vast te stellen wat het oplevert, hoe het  kan worden gebruikt om er hulpbronnen aan te onttrekken. Dat is nodig om ons  opnieuw te kunnen verbinden met het land en het herstellen van deze verbinding  wordt gezien als de essentiële taak om te kunnen overleven. Het is de  verbinding die het mogelijk maakt om op een fundamentele manier zorg te dragen  voor de biodiversiteit en het belang van de gezonde ecosystemen.
    De heilige verantwoordelijkheid
    Veel inheemse mensen begrijpen dat zorgen voor het land en het milieu een  heilige verantwoordelijkheid is. Mary Annette Pember: “Bij het dekoloniseren  van onze mind omarmen we het idee dat we deel zijn van de Aarde in plaats van  apart van de Aarde… We kunnen daar niet aan ontkomen; er is alleen gemeenschap  en verantwoordelijkheid.” Door te erkennen dat mensen slechts één deel zijn van  een enorm complex van onderling verbonden wezens kunnen we slechts de Aarde en  onszelf liefhebben en omarmen. Onderdeel zijn van het land betekent ook  wederkerigheid tussen het land en de mensen: het land voedt de mensen en de  mensen voeden het land. Dat is de basis van onze wederkerige zorgovereenkomst  en verantwoordelijkheid. Of in de woorden van Paula Gunn Allen (Laguna Pueblo):  “Wij zijn het land.” Vanwege deze speciale relatie, wordt ook de scheiding van  cultuur en natuur beschouwd als onnatuurlijk.
    Opnieuw een spirituele relatie met het land
    Robin Wall Kimmener legt uit dat deze nieuwe relatie met het land meer betekent  dan ecologisch herstel, want het is inclusief het spirituele aspect. Inheems  worden betekent werken aan een spirituele relatie met het land. Ze wijst er op  dat dat betekent om opnieuw de 'taal' van de planten en de dieren te spreken,  zodat we werkelijk thuis kunnen zijn. “Onze voorouders gaven advies zoals ‘Je  zou naar het staande volk [de bomen] moeten gaan’ of ‘Breng een tijdje door met  de Bevers.’ Ze herinneren ons aan het vermogen van anderen om onze leermeesters  te zijn, als bewaarders van kennis, als gidsen. (…) stel je de mogelijkheden  voor. Stel je voor hoe we zo de toegang zouden hebben tot verschillende  perspectieven, de dingen die we zouden kunnen zien door andere ogen, de  wijsheid die ons omgeeft. We hoeven niet alles zelf uit te vinden: er zijn  andere dan onze eigen intelligenties, overal om ons heen zijn leermeesters.
4. Opnieuw inheems worden:  dekolonisatie van de hele cultuur
  Uiteindelijk betekent dekolonisatie het  herstellen van alle verschillende aspecten van de Inheemse cultuur en hoe die  verschillende aspecten er uit zien kunnen we leren van de natuur. Of in de  woorden van Angayuqaq “Oscar” Kawagley (Yup’ik, Alaska): “… Moeder Aarde heeft  een cultuur en dat is een Inheemse cultuur. En daarom is het nodig om Moeder  Aarde te trachten te evenaren. Manieren om les te geven, problemen op te  lossen, nieuwe kennis vergaren en dat soort dingen zijn allemaal in de natuur.  Alles wat we hoeven te doen is aandacht besteden aan de natuur. Ik heb sommigen  van onze elders horen zeggen dat de natuur ons leerboek is. En dat is zeker zo.  Het is een levend leerboek.”
    Dekolonisatie van gemeenschappen
Het opnieuw inheems worden vraagt echter ook eerst de dekolonisatie van  gemeenschappen en ook daar zijn vele inheemse mensen intensief mee bezig. Een  voorbeeld hiervan is het dekoloniseren van geboorte, waarbij inheemse  Amerikaanse vrouwen hun rol als levensgeefsters en vroedvrouwen terugnemen en  de belangstelling voor inheemse gekwalificeerde vroedvrouwen en  thuisbevallingen groeit. Maar het teruggaan naar de tradities, of om geboorte  te dekoloniseren, is in veel inheemse gemeenschappen niet zo eenduidig, want  sommige stammen hebben nog maar weinig bewaarde kennis. Daarom is het soms  nodig dat vrouwen historische verslagen raadplegen of een beroep doen op andere  stammen, maar vooral om opnieuw de relatie met hun eigen lichaam en intuïtieve  kracht als vrouwen te herstellen. (zie bv. Decolonizing Birth: Women Take Back Their Power as  Life-Givers) 
De opvoeding en onderwijs van de eigen kinderen weer in eigen  hand nemen
Op sommige plaatsen is men ook begonnen om de opvoeding en het onderwijs van de  kinderen weer in eigen hand te nemen en om opnieuw zo vorm te geven dat het  meer in lijn is met de eeuwenoude inzichten, kennis en wijsheid die stammen uit  de tijd dat hun voorouders in harmonieuze Samenlevingen-in-Balans leefden. In  2013 hebben First Nations individuen en vertegenwoordigers van Inheems  onderwijs van Canada een verdrag over inheems onderwijs opgesteld. (Voor wie  daar in is geïnteresseerd, is deze tekst hier te vinden: Treaty Our Way of Life Indigenous) 
De dekolonisatie van manieren van weten
Al eerder, in 2004, beschreef Betty Bastien in haar boek Blackfoot Ways of Knowing over  de dekolonisatie van Blackfoot manieren van weten, waar aan het einde van de  20ste eeuw mee begonnen werd als een belangrijke stap om hun gemeenschappen te  dekoloniseren. “Het doel was de dekolonisatie van Blackfoot manieren van weten  als een voertuig om onafhankelijkheid te verkrijgen, persoonlijke en culturele  healing te promoten en om de basis voor een nieuw educatiesysteem te  verschaffen.” Het is een “transformatie pedagogie” waarbij traditionele  methodes van leren zijn gebruikt waarbij introspectie en het gebruik van  persoonlijke ervaringen primaire bronnen van kennis zijn. Centraal bij dit  proces zijn de pogingen geweest om hun tradities opnieuw vorm te geven door via  een spirituele manier van leven de verbindingen met de kosmische energieën  opnieuw te creëren. Gregory Cajete wijs er in zijn boek Native Science op dat bij inheems onderwijs en leren de spirituele relatie met een plek en een  plaats primair is en het is gericht op het realiseren van het doel om “de  spirit van de plek” te vinden en te eren. 
De dekolonisatie van inheemse kunst 
Ook wordt er gewerkt aan de dekolonisatie van kunst, waarbij kunst wordt  gebruikt om de traditionele wijsheid weer te geven zodat het dient als een  tegenwicht tegen het westerse koloniale wereldbeeld. Hierbij gebruiken ze  symbolen in hun kunst zoals dat traditioneel was bedoeld, namelijk als  richtlijnen voor de spirituele verbinding met en verantwoordelijkheid voor de  Aarde en elkaar. Deze symbolen herinneren er aan dat we niet alleen op de Aarde  zijn en benadrukken onze verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor de Aarde  en het water. Op die manier worden de symbolen gebruikt om opnieuw verbinding  te maken met hun cultuur en spiritualiteit en biedt de kunst een inheemse  manier voor healing en herstel.
De dekolonisatie van economie
Uiteindelijk vraagt de dekolonisatie van de gemeenschappen natuurlijk ook om de  dekolonisatie van de economie. Alexis Bunten wijst er op hoe dat dat betekent  dat het nodig is dat de economie weer in de handen van de mensen moet komen,  omdat het transformeren van onze relatie met onze hulpbronnen en economie een  essentieel aspect van dekolonisatie is. Ze legt uit dat traditioneel er een  groot aantal verschillende economische systemen hebben bestaan in inheemse  samenlevingen. Veel van deze economieën betroffen het vergaren van iets dat kan  worden beschreven als rijkdom. Wat economische rijkdom binnen inheemse  samenlevingen onderscheidt [van economische rijkdom in ontheemde culturen] legt  ze uit, is de manier waarop die rijkdom wordt verdeeld volgens culturele waarden.  Het transformeren van de manier waarop we ons verhouden tot rijkdom en de  verdeling daarvan via inheemse waarden is belangrijk bij het creëren van een  toekomst waarin we zorg kunnen dragen voor de planeet.
Een voorbeeld voor de hele wereld 
Uiteindelijk vraagt de transformatie naar het opnieuw creëren van een inheemse  cultuur de verandering van het hele culturele pakket, inclusief het  wereldbeeld, de manier van organiseren en voor ieder individu de transformatie  van de staat van bewustzijn naar wat Ilarion Merculieff noemt de Echte Mens. De  voorspellingen hebben ook laten weten dat door opnieuw terug te keren naar  inheemse waarden en een Inheemse cultuur, deze transformatie een helend effect  zou hebben op onze gehele planeet. Met andere woorden dit opnieuw ontdekken en  opnieuw vormgeven van hun inheems zijn lijkt daarom in het belang te zijn voor  hele mensheid en toekomstige generaties van al het leven op Aarde. Mary Annette  Pember zegt daarover: “Door weer in hun kracht te komen en een onderlinge eenheid  tussen verschillende inheemse volken te scheppen kunnen inheemse mensen  inderdaad zichzelf veranderen en ook de wereld, omdat ze daarmee een voorbeeld  voor de wereld zijn.” Kortom, het is een uitnodiging om een oplossing te vinden  voor het leven met ons allen op deze ene planeet op zo’n manier dat het  bijdraagt aan het welzijn van alles en iedereen.
Ook een recente opleving bij  ons “ontheemden”
  Vanuit  het perspectief van de inheemse wijsheid kunnen we zeggen dat wij,  ‘ontheemden’, het spoor bijster zijn en weinig of geen verbinding meer hebben  met het land. In tegenstelling tot inheemse volken vormt bij ons ‘ontheemden’  wijsheid geen inherent onderdeel van de cultuur en kent onze cultuur ook geen  commitment om alles goed achter ons te laten voor de zevende generatie na ons.  Maar gelukkig we hoeven niet alles helemaal zelf opnieuw uit te vinden  aangezien de bewaard gebleven inheemse wijsheid met de hele mensheid gedeeld  wordt. En gelukkig is er inmiddels niet alleen een groeiende belangstelling  voor die inheemse wijsheid, maar zijn er verschillende beginnende stappen te  signaleren die duiden op een vergelijkbaar proces om opnieuw inheems te worden.
1. Ook ‘Ontheemden’ komen  opnieuw bij elkaar
  Ook steeds meer mensen in Westerse culturen  vinden elkaar, vormen groepen en gaan op zoek gaan naar hoe we in harmonie met  de Aarde kunnen leven. En een toenemend aantal mensen laten zich bij het zoeken  naar alternatieven en manieren van leven die onszelf, alle levende wezens en  het land om ons heen respecteren inspireren door de inheemse wijsheid. Mensen  erkennen dat culturen die dicht bij de Aarde leven manieren van leven laten  zien, die heel anders zijn dan wat we kennen uit onze consumptie en door winst  gedreven cultuur. Kortom, het wordt steeds duidelijker dat we veel kunnen leren  van culturen die zichzelf zien als de beschermers en zorgdragers van de Aarde  (en niet als de eigenaren). De rol van zorgdragers van het land dat gedurende  eeuwen is uitgevoerd door inheemse mensen begint langzaam erkend te worden en  hun vermogen om te midden van de natuurlijke omgeving te leven zonder die  overvloed te exploiteren of te vernietigen biedt een indrukwekkend voorbeeld.
2. Ook voor ‘ontheemden’ is  traumaheling nodig
  Om werkelijk in staat te zijn om te leren van  de inzichten en wijsheid van inheemse volken en dus om ons daar open voor te  stellen, vraagt van ons om onze relatie met inheemse mensen te heroverwegen en  om ons (mogelijk onbewuste) gevoel van superioriteit los te laten. Want wanneer  we anderen beschouwen als minder dan wijzelf, kunnen we niet van hen leren.  Echter, in onze staat van permanente onbalans, waarin ons ego dominant wil  zijn, hebben we te maken met de superieure houding van ons ego. Om die  superieure houding in stand te houden, wil het ego gelijk hebben: het gaat er  vanuit dat wat we beschouwen als onze werkelijkheid, de werkelijkheid  is en zolang dat in ons dominant is, maakt dat het onmogelijk om ons te openen  voor andere perspectieven, inzichten en mogelijkheden en hoe we mogelijk ons  voordeel kunnen doen met de inheemse wijsheid. Daarnaast wil het ego direct  oordelen en heeft het de neiging om te bepalen wat wel of niet goed zou zijn. “Het  ego verhaal wordt een doodvonnis voor het verlangen van onze ziel,” schrijft  Alberto Villoldo, “want het eist de ontkenning van dat wat niet past in zijn  nauw omschreven doelen.” Dat betekent ook dat het ego intolerant is wat betreft  andere manieren om samenlevingen te organiseren en andere manieren om mens te  zijn. Om ons te kunnen openen voor de wijsheid van inheemse volken is daarom  enig gevoel van nederigheid nodig.
    Gabor Maté en een trauma-geïnformeerde samenleving
Maar omdat achter dat gevoel van superioriteit vaak een gevoel van  minderwaardigheid schuilgaat, dat voortkomt uit trauma, is voor het kunnen  loslaten van een gevoel van superioriteit vaak het helen van aanwezige trauma’s  noodzakelijk. In mijn boek Samenlevingen  in Balans beschrijf ik Samenlevingen-uit-Balans als  getraumatiseerde samenlevingen en de Canadese arts en traumadeskundige Gabor  Maté heeft het in zijn recent verschenen boek The Myth of Normal, Trauma,  Illness & Healing in a Toxic Culture (sept. 2022) dan ook over ‘de  mythe van wat we beschouwen als een normale cultuur’, maar wat in feite  beschreven kan worden als een toxische cultuur. In dit boek, dat verrassend  genoeg snel na het verschijnen hoog eindigde op de New York Bestsellers lijst,  pleit hij voor het creëren van wat hij noemt trauma-geïnformeerde  samenlevingen. Daarmee bedoelt hij samenlevingen waarbinnen kennis over trauma  alom bekend is en onderdeel is van alle scholingen en opleidingen, zodat op  basis van die kennis het oplopen van trauma zo veel mogelijk bewust vermeden kan  worden en daar waar van toepassing geheeld. (ik schreef daar al iets over  onderaan mijn nieuwsbrief van augustus 2021)
Thomas Hübl en healing van collectief trauma
Terwijl in onze Samenlevingen-uit-Balans gelukkig steeds meer mensen zich het  belang realiseren van het helen van hun persoonlijke trauma’s en de moed  bijeenrapen om daar aan werken, beschrijft hedendaags mysticus en spiritueel  leraar Thomas Hübl in zijn boek Healing Collective Trauma, a process for  integrating our intergenerational and cultural wounds (2020) hoe hij zijn  Collectieve Trauma Integratie Proces, inmiddels al jaren met indrukwekkende  resultaten toepast in groepen, aanvankelijk in Duitsland maar inmiddels over de  hele wereld. Zijn missie hierbij is “bijdragen aan de heling van collectief en  intergenerationeel trauma en het reduceren van de ontwrichtende effecten  daarvan op culturen wereldwijd.” Zijn werk heeft hem namelijk laten zien, dat  trauma nooit een zuiver individueel probleem is. “En ongeacht hoe privé of  persoonlijk, trauma’s kunnen niet slechts behoren tot een familie, of zelf tot  de voorouderlijke geschiedenis van die familie,” schrijft hij. “De consequenties  van trauma – dus de cumulatieve effecten van persoonlijk, familie- en  historisch trauma – sijpelen dwars door gemeenschappen, regio’s, landen en  volken.” De symptomen van collectief trauma blijken zich te onthullen in alle  aspecten van de samenleving: “in gemeenschappen, scholen, organisaties,  instituten, regeringen en milieus - en onthullen op die manier waar we gewond,  gebroken of uit balans zijn.”
Een container van licht
In het boek beschrijft hij niet alleen wat persoonlijk en intergenerationeel  trauma is, en dat collectief trauma een collectief antwoord vraagt, maar  beschrijft hij ook zijn manier van werken met groepen waarbij hij een container  van licht creëert, die mede helpt om de balans te herstellen, en waardoor een  grotere coherentie binnen de groep en een gevoel van groepseenheid ontstaat.  Bovendien heeft hij inmiddels al vele mensen opgeleid om ditzelfde werkt te  doen en daarom is zijn boek ook een soort handleiding voor facilitators,  therapeuten en healers. Door de ‘zielenwond’ die we allemaal meedragen te  helen, zullen we ons, zo schrijft hij, kunnen openen voor het diepe potentieel  van onze ware aard als mens.
Collective Trauma Summit
Dat er op dit moment een enorme belangstelling is voor het helen van ons  collectief trauma blijkt ook uit het feit dat er van 28 september tot 6 oktober  2022 een Collectieve Trauma Summit was in de vorm van een 9-dagen  durende Online Gathering met meer dan 50 sprekers met het doel om een  wereldwijde traumahelingsbeweging te creëren. “Dit is de tijd om bezig te zijn  met individueel, voorouderlijk en collectieve healing en om deel te zijn van de  collectieve healingsreis van de mensheid,” zo stelt Thomas Hübl, die een van de  initiatiefnemers van deze Summit was.
3. Ook voor ‘ontheemden’  persoonlijke dekolonisatie
  Naast het superioriteitsgevoel van ons ego,  zijn er niog vele andere redenen waarom de boodschap van Inheemse volken helaas  niet overkomt. Een van de redenen daarvoor is dat we binnen onze cultuur ook te  maken hebben met een houding van superioriteit die ingebed is in de culturele  overtuigingen van onze ontheemde samenlevingen. En omdat we binnen het  reguliere onderwijs geconditioneerd worden om aan te nemen dat wat ons geleerd  en verteld wordt waar is, kennen velen van ons een hardnekkige culturele overtuiging  dat wij, westerse mensen, evolutionair gezien superieur zouden zijn aan andere  culturen hier op Aarde. Vanuit culturele conditionering binnen een cultuur die  een lange geschiedenis van kolonisatie heeft is het ook voor ons nodig om  actief aan persoonlijke dekolonisatie te doen. In plaats van ons te  distantiëren van de kolonisatie in het verleden en onze ogen te sluiten voor  hedendaagse vormen van kolonisatie, is het nodig dat we vele aspecten van onze  culturele conditionering loslaten, om zo open te kunnen staan om werkelijk iets  nieuws te leren en om werkelijk een inheemse cultuur te kunnen creëren.
    ‘Cognitieve exploitatie’ of ‘cognitieve mijnbouw’
Zonder dat bestaat het risico dat we de inheemse wijsheid beschouwen alsof het  gaat om iets dat we kunnen ‘hebben’ of waarbij we ons slechts afvragen hoe we  er gebruik van kunnen maken. Dat risico wordt wel beschreven als ‘cognitieve  exploitatie’ of ‘cognitieve mijnbouw’ waarbij we iets slechts gedeeltelijk of  selectief overnemen. Hierbij is onze houding ten opzichte van de inheemse  kennis vergelijkbaar is met de houding die we in Westerse samenlevingen kennen  ten opzichte van natuurlijke hulpbronnen: als slechts een bron om ons toe te  eigenen en te exploiteren. We gaan daarbij selectief te werk en dat wat we  nuttig en bruikbaar achten scheiden we van dat wat we niet nuttig en bruikbaar  achten. Kennis die overeenkomt met ons westerse wereldbeeld destilleren we er  uit en de rest, net als bij andere vormen van grondstofexploitatie, gooien we  als afval weg…
Versimpelen, reduceren en in een hokje stoppen
Vanuit onze culturele conditionering bestaat ook het risico dat we wel  luisteren naar de inheemse wijsheid en daarin iets nieuws horen, maar dan  vervolgens dit nieuwe versimpelen of reduceren zodat we het gemakkelijk kunnen  assimileren in oude categorieën van denken of in ons bestaande materialistische  wereldbeeld kunnen passen. “Het gaat er niet om iets te repareren!” waarschuwt  Bayo Akomolafe (Yoruba, Nigeria) dan ook. “Ik hoor echo’s van deze vertrouwde  cognitieve exploitatie waarbij men direct tot actie overgaat, inzichten van  over de hele wereld neemt en het dan, zoals het schildpad in onze (folklore)  verhalen, in een calabas stopt… en het omzet in makkelijk consumeerbare hapjes  informatie. Dus zo stoppen we het in onze ‘gereedschapskist’. Ik denk dat dat  iets gevaarlijks is. (…) Dit is waarom mijn elders zeggen, dat je om je pad te  vinden, eerst moet verdwalen.” Iedere keer wanneer we proberen om iets  eenvoudiger te maken lopen we niet alleen het risico om de context of het  oorspronkelijke perspectief kwijt te raken maar worden we ook geconfronteerd  met de gevaarlijke verleiding om het allerbelangrijkste – de essentie – weg te  laten.
Oppervlakkige imitatie
Het is daarom voor ons een uitdaging om het verschil te zien tussen werkelijk  opnieuw inheems worden en door onwetendheid of onnadenkendheid “Indiaantje te  spelen”, dat wil zeggen de oppervlakkige imitatie van iets zonder dat we een  basaal inzicht in het mechanisme ervan hebben. In dat kader stelt Tom Porter  (Mohawk): “We moedigen mensen niet aan om Indiaanse ceremonies te doen, maar we  vertellen ze wel waarom wij ze doen en waarvoor ze zijn.” En Bayo Akomolafe  wijst er op dat er bij het willen nadoen ook nog het risico bestaat “dat we  denken dat we terug moeten naar een origineel en dat opnieuw zouden moeten  produceren. Dat is ook gevaarlijk voor ons, want de wereld is altijd in  verandering, zoals Chinua Achebe zei: en de wereld beweegt en er is geen plaats  om stil te staan."
De verantwoordelijkheid afschuiven en gered willen worden
Helaas is er ook nog het risico dat we doorslaan naar de andere kant en dat we  niet na willen doen, maar dat we gered willen worden. Bayo Akomolafe beschrijft  dat zo: “Er bestaat een idee waarbinnen de moderne wereld de inheemse mensen  klem zet met vragen zoals, OK, we hebben jullie nodig om ons uit dit probleem  te halen. Er bestaat een idee waarin dat bevriest in iets wat ze de magic  negro noemen: jullie hebben alle oplossingen. Doe het voor ons! Wij zijn de  weg kwijt, dus help ons!” Ook Tom Porter heeft hier een duidelijk standpunt  over: “We zullen jullie iets van de kennis vertellen om jullie in jullie quest  voor spiritueel leven te gidsen. We zullen jullie gidsen. We gaan jullie wat  water geven op deze reis die jullie aan het maken zijn. We gaan jullie wat  voedsel geven om jullie wat kracht te geven, zodat jullie deze reis kunnen  voortzetten. Maar we zijn niet het antwoord. We zijn niet jullie gurus. We zijn  niet jullie profeten. En we zijn niet jullie god. We zijn slechts mensen.”
Het vereist introspectie en innerlijk werk
Auteur Jerry Mander wees er al meer dan 30 jaar geleden in zijn boek In the  Absence of the Sacred (1991) op dat verschillende auteurs, waaronder Carl  Jung en Aldous Huxley, deze twee tegenstrijdige reacties die er binnen Westerse  samenlevingen bestaan noemden: namelijk dat we niet alleen bang zijn voor  indianen, hen haten en hun bestaan vernietigen, maar dat we ze ook aanbidden,  “juist omdat zij de delen van onze persoonlijke en culturele psyche’s  uitdrukken die wij moeten onderdrukken om in de wereld te functioneren zoals we  doen.” Kortom, als we ons voordeel willen doen met de inheemse wijsheid  ontkomen we niet aan introspectie, het nodige innerlijk werk en bovendien  zullen we, zo stellen de Kogi het idee dat we hebben over wie en wat we zijn  moeten transformeren. (…) want het pad dat we zouden moeten volgen om een  bepaald ecologisch inzicht toe te passen is nu mogelijk voor ons gewoon  onbegrijpelijk. Dus we hebben de keuze om gewoon door te gaan zoals we gewend  zijn of om er voor te kiezen om op een dieper niveau te begrijpen wat het  betekent mens te zijn.
4. Van ‘ontheemd’ naar opnieuw  inheems worden
  Uiteindelijk  geldt dan ook voor ons ‘ontheemden’ dat we opnieuw een Inheemse cultuur kunnen  creëren, maar – zoals ik dat al beschreef in Samenlevingen in Balans - daarbij  is de transformatie van bewustzijn primair. Want, zo legt Ilarion Merculieff  uit: niets in de buitenwereld wordt gecreëerd als het niet eerst in de  binnenwereld is gecreëerd. Dat betekent ook dat zonder een verandering van  bewustzijn, we gedoemd zijn om de fouten uit het verleden wat betreft hoe we  met het milieu en met al het leven zijn omgegaan te herhalen. Wat er daarom  nodig is, is dat we onze plaats als de Echte Mens innemen en hij stelt dat dat  iets is wat wat we allemaal zouden moeten doen. En hij wijst er op dat het essentieel bij deze inspanning  is om ons idee van het heilige vrouwelijke te herstellen zowel op het  persoonlijk als collectief niveau. Het enorme belang daarvan formuleert hij  door te stellen dat zonder een begrip van het heilige vrouwelijke we ons roer  als mensen hebben verloren: ”We zijn gebroken en dwalen rond zonder te weten  waarom of hoe. We zijn ondergedompeld in angst en willen weten wat er gaat  gebeuren…"
    Onszelf  herstellen als de Echte Mens
    Wanneer we onszelf echter herstellen als de oorspronkelijke mensen, zo legt  Ilarion Merculieff uit, zullen we ook in staat zijn om de oorspronkelijke  lessen te begrijpen en die werkelijk in de praktijk te brengen. "We zullen  het leven. We zullen het belichamen. We zullen het gewoon weten op basis van  onze inherente intelligentie, niet op basis van een guru of meester die ons  vertelt wat we zouden moeten doen. (...) op basis van ons inherente  intelligentie zullen we weten hoe te leven, te bewegen en te ademen binnen de  diepe Waarheid van Eenheid en Eerbied voor Al het Leven (…) We zullen onze  inzichten tonen met iedere gedachte, ieder gevoel, woord, actie, overtuiging en  herinnering waar we uitdrukking aan geven.” Want zo laat hij weten, we hebben  alle vaardigheden, wijsheid, kracht, moed en vermogen die we nodig hebben om  deze klus te volbrengen. Alles wat we nu nodig hebben is de bereidheid en het  commitment om het te doen.
    Agenda
  Op  dit moment zijn er drie uitnodigingen voor presentaties. Mochten er meer  uitnodigingen komen, dan is de meest actuele informatie te vinden op de agenda op mijn website.
  
  
  
Vrijdag 2 december 2022, in Zevenaar 
    Presentatie 'Samenlevingen in Balans' op uitnodiging van Jeroen van Keulen 
Programma:  | 
      19.00 uur inloop  | 
    
Plaats:  | 
      De Hooge Bongert 3 in Zevenaar (Dienstencentrum Caleidoz)  | 
    
Kosten:  | 
      € 10,-- per persoon (incl. koffie en thee)  | 
    
Aanmelden:  | 
      Graag vooraf aanmelden via: samenlevinginbalans@outlook.com  | 
    
Meer informatie:  | 
      
  
        
    Zondag 8 januari 2023, in Vriescheloo (Groningen) 
    Presentatie 'Samenlevingen in Balans' op uitnodiging van Mariëlle Snijders van St. Natuurlijk kind en paard
Programma:  | 
      13.45 uur inloop  | 
    
Plaats:  | 
      B. L Tijdensweg 14, te Vriescheloo  | 
    
Kosten:  | 
      € 5,-- per persoon voor de presentatie  | 
    
Aanmelden:  | 
      |
Meer informatie:  | 
      
    Zondag 15 januari 2023, in Den Haag 
    Presentatie 'Samenlevingen in Balans' op uitnodiging van Nieuw Den Haag
Programma:  | 
      13.45 uur inloop  | 
    
Plaats:  | 
      Utopie, Waldeck Pyrmontkade 116, Den Haag  | 
    
Kosten:  | 
      Leden van Nieuw Den Haag: € 9,50. Vermeld je lidmaatschapsnummer  bij aanmelding.  | 
    
Aanmelden:  | 
      Opgeven  via info@nieuwdenhaag.nl o.v.v. NDH 15 jan Utopie. Je ontvangt dan een betaal link.  | 
    
Meer informatie:  | 
      http://www.nieuwdenhaag.nl/  | 
    
  
Verder is er de podcast van Jorn Luka van 19 mei 2022 over De  Hele Olifant in Beeld:
    = Op YouTube: (3) The Trueman Show #73 Marja de Vries - YouTube 
    = Op de website van Jorn: The Trueman Show - Jorn Luka
    
    En de podcast (alleen geluid) over De Hele Olifant in Beeld
      = via Esoterra Podcast Marja de Vries, De Hele Olifant in Beeld,  10 maart 2020
      
    En de andere twee video's:
    Mijn  5G presentatie van 5 juli 2020 in de Hanzehof in  Zutphen
    = op YouTube:  Informatieavond over 5G in de Hanzehof te Zutphen 
    = op Bitchute: Informatieavond over 5G 
    Mijn Sophia mythe presentatie van 23 oktober 2020
    = op Bitchute: De Sophia mythe, wétiko en zelforganisatie  
Tot zover het nieuws rond De Hele Olifant in Beeld, Samenlevingen in Balans en  mijn verdere werk.
      
    Lieve groetjes, 
  
    Marja de Vries