marja de vries
Andere interessante artikelen
- 'Inspiratie uit Rusland' door Marlies Ludding op de website Living Values in Education. Marlies Ludding was een week te gast op het Staatslyceum voor Persoonlijkheid- en Karakterontwikkeling voor de Jeugd, o.l.v. Professor Sjetinin in Tekos. Sjetinin: ‘Leven in de kosmos betekent het begrijpen en dragen van de structuur ervan in ons binnenste, het begrijpen van de kosmische wetten, het doorgronden van de betekenis van zijn bestaan en de technieken beheersen om daarin te leven.’ Deze wereldberoemde school(-internaat) wordt o.a.beschreven in deel 3 van Anastasia, Een Ruimte van Liefde, door Vladimir Megre. Zie ook de informatie over de DVD 'The School, humanity's new future' over deze school hieronder.
- 'Inspiratie voor kinderen en de 7 universele wetten', (Pdf-bestand) interview met Anita Brouwers door Marja de Vries, gepubliceerd in het tijdschrift EducarePlus, september 2011/4, p. 35-38.
- 'Worldview Transformation and the Development of Social Consciousness' by Marilyn Mandala Schlitz, Cassandra Vieten & Elisabeth M. Miller, gepubliceerd in Journal of Consciousness Studies 17, no. 7-8 (2010), p. 18-36.
- 'Women and Holistic Education' door Ivana Milojevic, socialoge aan de universiteit van Novi Sad; gepublicieerd in New Renaissance magazine, Vol.6, No.3, maart 2009.
- 'Leren van het leven zelf, ik hoef me niet te bewijzen', (Pdf-bestand)interview met Pepijn Goorden, een voormalig leerling van Aventurijn, een school waar leerlingen hun eigen leerweg bepalen, gepubliceerd in Educare, 2008/2, p. 10-11.
- Golden Child - Education for a Changing World door Jessica Wapner, interview met Edith Kimchi voormalig hoofd en mede oprichtster van de Golden Education Template (GET) School in Israël, over 'the golden path of education': an approach that balances academic learning with the development of values and essential qualities; gepubliceerd in Fizz, Fall 2004/5.
- 'We are all Savants' door Diane Powell, over twee manieren om informatie te verwerken: de trage, lineaire 'klassieke-' en de razendsnelle, parallelle 'kwantum-informatieverwerking'; in 'Shift', IONS, No. 9, dec. 2005.
- 'Een andere visie op leren: Scholen zullen ingrijpend veranderen' (Pdf-bestand) door Stephanie Pace Marshall, vertaald en bewerkt door Marja de Vries, gepubliceerd in Educare, 2006/4. pag. 6-9; oorspr.:'A Decidedly Different Mind' door Stephanie Pace Marshall, over nieuwe wetenschappelijke inzichten die onze opvattingen over leren en intelligentie radicaal wijzigen; in 'Shift', IONS, No. 8, sept. 2005.
- 'The Resonant Heart' door Rollin McCraty, Raymond Trevor Bradley en Dana Tomasino, van de Institute of HeartMath over het brein in het hart en het belang van hartcoherentie bij leren; in 'Shift', IONS, No. 5, dec. 2004.
- A Guide for Raising Your Child door Mary Bell Nyman, over haar ervaringen op de Yin Yang school in Californië in de 80er jaren; in "Messages from Thomas - Raising Psychic Children" door James Twyman © 2003; gepubliceerd door Findhorn Press, Scotland; p. 122 - 136, op deze website geplaatst met toestemming van de uitgever. (Een artikel in het Nederlands geschreven door Marja de Vries over de Yin Yang school ).
- 'Open Systems, Open Minds, Reflections on consciousness and education' door Bob Samples, article published in Transforming Education (IC#18), the Context Institute, 1997.
Interessante DVD
- 'The School, humanity's new future', een DVD van 30 minuten (in het Engels) over de school van Mikhail Shetinin in Rusland. Zie voor meer info en voor bestellen de website van Deep Snow Press. Zie ook het artikel 'Inspiratie uit Rusland' over deze school hierboven.
Interessante websites
Transformatie van leren en onderwijs algemeen:
- Het tijdschrift Educare
- Het e-magazine Children of the New Earth (CNE)
- De websites met informatie over het werk van Paula Underwood/Turtle Woman Singing (1932-2000):
= over haar boeken;
= over de geschiedenis en wijsheid van 'The Walking People': The Learning People;
= over haar onderwijsprogramma 'Past is Prologue'; ook bij Center for innovative learning = om te luisteren: if you really pay attention;
= diversen - De website van Don Trent Jacobs/Four Arrows, met veel interessante artikelen
- De website Leren van Ubuntu met o.a. De vijf ubuntu principes en informatie over nieuwe internationale onderwijsprojecten.
-
Het webbook The Hidden Power of Love in Learning met onder andere mijn artikel Soul-Based Learning and Universal Laws
Interessante boeken
- Kirsten Olson, Forwords by Sara Lawrence-Lightfoot and Parker J. Palmer, Wounded by School, Recapturing the Joy in Learning and Standing Up to Old School Culture, 2009, Teachers College, Columbia University, New York and London.
- Christopher M. Bache, The Living Classroom: Teaching and Collective Consciousness, 2008, State University of New York Press, USA.
- Jan Deutekom, FC-Sprint: Grenzeloos Leren, 2008, Uitg. Boom, Amsterdam.
- Marcel van Herpen, Duurzaam opvoeden en ontwikkelen, 2008, Garant-Uitgevers, Antwerpen-Apeldoorn.
- Laura I. Rendón, Sentipensante (sensing/thinking) pedagogy: educating for wholeness, social justice and liberation, 2009, Stylus Publishing, Sterling, Virginia, USA.
- John P. Miller, Educating for Wisdom and Compassion, creating conditions for Timesless Learning, 2006, Corwin Press, Thousand Oaks, CA. USA.
- Stephanie Pace Marshall, The Power to Transform: Leadership that brings learning and schooling to life, 2006, San Francisco, CA: Jossey-Bass.
- Mike Seymour, Educating for Humanity, Rethinking the Purposes of Education, 2004, Paradigm Publishers, Boulder, CO, USA; with contributions by Fritjof Capra, Parker J. Palmer,Thomas Berry, Duane Elgin, Nel Noddings, Thomas Sergiovanni.
- Tobin Hart, Ph.D., The Secret Spiritual World of Children: The breakthrough discovery that profoundly alters our conventional view of children's mystical experiences, 2003, Maui, HI: Inner Ocean Publishing, Inc.
- Michael Mendizza with Joseph Chilton Pearce, Magical Parent, Magical Child: the Optimum Learning Relationship, 2003, Nevada City, CA: In-Joy Publications.
- Marshall B. Rosenberg, Ph.D., Life-Enriching Education: Nonviolent Communication Helps Schools Improve Performance, Reduce Conflict and Enhance Relationships, 2003, Encinitas, Ca: Puddle dancer Press.
- Litany Burns, The Sixth Sense of Children: Nurturing Your Child's Intuitive Abilities, 2002, New York, NY: New American Library.
- Tobin Hart, From Information to Transformation, Education for the Evolution of Consciousness, 2000, Peter Lang Publishing, New York, USA.
- Paula Underwood, The Great Hoop of Life, volume 1, A Traditional Medicine Wheel for Enabling Learning and for Gathering Wisdom, 2000, A Tribe of Two Press, San Anselmo, CA, USA.
- Riane Eisler, Tomorrow's Childeren: A Blueprint for Partnership Education in the 21st Century, 2000, Boulder, Colorado: Westview Press.
- John P. Miller, Education and the Soul: toward a spiritual curriculum, 2000, Albany, NY: State University of New York Press.
- Rachael Kessler, The Soul of Education: Helping Students find Connection, Compassion, and Character at School, 2000, Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
- Steven Glazer (ed.), The Heart of Learning: spirituality in Education, 1999, Jeremy P. Tarcher/Penguin, New York, USA.
- Sobonfu E, Somé, Welcoming Spirit Home, Ancient African Teachings to Celebrate Children and Community, 1999, New World Library, Novato, CA, USA.
- Don Trent Jacobs, Primal Awareness, 1998, Inner Traditions, Rochester, Vermont, USA.
- Leonard Shlain,The Alphabet versus the Goddess: The Conflict Between Word and Image, 1998, New York, Penguin Compass.
- Peggy Jenkins, Ph.D., The Joyful Child: A Sourcebook of Activities and Ideas for Releasing Children's Natural Joy, 1996, Santa Rosa, CA: Aslan Publishing.
- Matthews, Gareth B.,Filosofie van de kinderjaren, 1995, Lemniscaat b.v., Rotterdam (oorspr. titel The Philosophy of Childhood, 1994, Harvard University Press, USA).
- Paula Underwood, Three Strands in the Braid: A Guide for enablers of Learning, 1994, San Anselmo, CA: A Tribe of Two Press.
- Gregory Cajete, Look to the Mountain: an Ecology of Indigenous Education, 1994, Kivakí Press, Durango, Colorado, USA.
- Carol Gilligan, In a Different Voice, Psychological Theory and Women's Development, 1982/1993, Cambridge, Massachusetts, Harvard University Press.
- Jean Liedloff, Op zoek naar het verloren geluk: Naar een natuurlijke manier van opvoeden,1991, Katwijk aan Zee, Servire; eerder verschenen als Natuur en beschaving, 1979, Utrecht/Antwerpen: A.W. Bruna & Zoon; in het engels, The Continuum Concept, Addison-Wesley, 1985.
- J. Donald Walters, Education for Life: Preparing Children to Meet the Challenges, 1986/1997, Nevada City,CA: Crystal Clarity Publishers.
- George Leonard, Education and Ecstasy, 1968/1981, Berkely, CA: North Atlantic Books.
- Alice A.Bailey, Education in the New Age, 1951/1982, New York, NY: Lucis Publishing Company.