marja de vries
Artikelen over transformatie van leren en onderwijs
geschreven door Marja de Vries
voor het tijdschrift Educare
Sinds 2006 ben ik vaste medewerkster van het tijdschrift Educare: over leven en leren met kinderen, een uitgave van de Stichting Universele Opvoeding. Hieronder staan de artikelen die ik voor dit tijdschrift heb geschreven:
- Leren en onderwijs op weg naar floreren (Pdf-bestand) door Marja de Vries, gepubliceerd in het tijdschrift EducarePlus, september 2011/4, p. 28-34.
- Inspiratie voor kinderen en de 7 universele wetten, (Pdf-bestand) interview met Anita Brouwers door Marja de Vries, gepubliceerd in het tijdschrift EducarePlus, september 2011/4, p. 35-38.
- 'Leerlingen begeleiden: authentiek en onvoorwaardelijk' (Pdf-bestand) door Marja de Vries.
Nieuwe vormen van leren - zoals die van Iederwijs, waarbij leerlingen zich ontwikkelen tot zelfbewuste en creatieve personen, die initiatief nemen, goed kunnen samenwerken, weten waar ze kennis kunnen vinden, snel kunnen leren, en betekenis aan hun leven willen geven door vanuit hun unieke talenten bij te dragen aan de maatschappij – wat vraagt dat van de professionaliteit van begeleiders?
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2008/5, p.6-9.
-
‘Leren met gevoel: waardevolle inzichten over leren en spelen op basis van 6 jaar Iederwijs’(Pdf-bestand)door Marja de Vries.
Iederwijs werkt. Dat is de conclusie van de oprichters van de Iederwijs-school in Lopik op basis van ruim 6 jaar ervaring. Het proces van de afgelopen jaren heeft hen steeds meer inzicht gegeven in wat ze doen en waarom het werkt. De resultaten zijn er naar. Tijd om deze waardevolle inzichten naar buiten te brengen.
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2008/4, p. 6-9. Een verkorte versie is ook gepubliceerd in de Great-Place-to-Live-Onderwijskrant, nov. 2008. -
‘Nieuwe uitgangspunten voor leren en onderwijs: Leren in lijn met de universele wetten’ (Pdf-bestand) door Marja de Vries.
"Er is – niet alleen in Nederland, maar wereldwijd - behoefte aan een nieuwe visieontwikkeling op leren en onderwijs, zodat leren en onderwijs flexibel aan kan sluiten bij alle ingrijpende veranderingen die er momenteel plaatsvinden: bij de vele nieuwe inzichten over leren, bij de veranderende behoeften in de maatschappij zoals de noodzaak tot herstel van evenwicht en bij de behoeften van de hedendaagse kinderen."
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2008/3, p. 6-9. -
‘Leren begint al in de baarmoeder, Ouderschap tijdens de zwangerschap’, (Pdf-bestand)door Marja de Vries.
"De laatste inzichten op basis van onderzoeksresulataten van Prenatale en Perinatale Psychologie (PPN) onthullen, dat we lang voor de geboorte en zelfs voordat de hersenen zijn gevormd bewust zijn, waarnemen, leren, actief communiceren en relaties vormen. Vanuit dit perspectief onderzoekt PPN wat bijdraagt aan een optimaal begin van ons leven."
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2008/2, p. 6-9. -
De Yin Yang School: een school voor lichaam én geest (Pdf-bestand) door Marja de Vries.
"Hoe ziet een school er uit waar bewust ouderschap en bewust onderwijs de dagelijkse praktijk zijn, zodat er een optimale groei- en leeromgeving voor kinderen wordt gecreëerd waarbinnen kinderen niet alleen met plezier leren, maar zich ook ontwikkelen tot krachtige, complete persoonlijkheden, die tot veel meer in staat zijn dan we geneigd zijn te denken?"
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2008/1, p. 6-9. -
'Kinderen leren altijd, ze kunnen niet anders', (Pdf-bestand) door Marja de Vries.
"Kinderen die geboren worden en opgroeien in evenwichtige culturen zijn over het algemeen vrolijk, vriendelijk, sociaal en heel zelfstandig. Ze kennen geen competitie en leren met vreugde, vaak zonder dat iemand ze lesgeeft. Bovenal zijn het krachtige, complete persoonlijkheden met een groot zelfvertrouwen en een vanzelfsprekend gevoel voor verantwoordelijkheid. Kunnen we mogelijk wat leren van de manier waarop kinderen opgroeien in niet-westerse culturen?"
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2007/4, p. 6-9. -
'Het creëren van de optimale groei- en leeromgeving'(Pdf-bstand) door Marja de Vries.
"Kinderen kunnen niet optimaal leren en tegelijkertijd het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen. Als kinderen vaak het gevoel hebben dat ze zich moeten verdedigen, gaan ze zich tenslotte identificeren met deze zelf-verdedigingsreactie. Hierdoor kan tenslotte de staat waarin optimaal leren mogelijk is geheel buiten bereik raken. Het creëren van de optimale groei- en leeromgeving vraagt zowel om bewuste leerkrachten als om bewuste opvoeders. Nadere uitleg o.a. op basis van het boek De Biologie van de Overtuiging van celbioloog Bruce Lipton."
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2007/3, p. 6-9. -
'Extase en Passie: leren in vreugde' (Pdf-bestand) door Marja de Vries.
"We leren van nature en ons hele leven lang, leren is leuk en gaat het beste wanneer we met plezier leren, we zijn tot veel meer in staat dan we geneigd zijn te denken en het tot ontplooiing brengen van al onze kwaliteiten vraagt om een evenwichtige ontwikkeling van onze gehele persoonlijkheid, aldus George Leonard, auteur van het boek Education and Ecstasy."
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2007/2, pag. 6-9 - 'Een andere visie op leren: Scholen zullen ingrijpend veranderen' (Pdf-bestand) door Stephanie Pace Marshall, vertaald en bewerkt door Marja de Vries.
"De recente revolutionaire nieuwe inzichten op basis van de kwantum fysica, chaos theorie, evolutiebiologie, neurowetenschappen en cognitieve wetenschappen werpen een geheel nieuw licht op het proces van leren en onderwijs. Vanuit dit nieuwe perspectief kunnen we onjuiste modellen voor georganiseerd leren verwerpen en krijgen we een idee hoe levendige dynamische zelf-organiserende leergemeenschappen vorm zouden kunnen krijgen."
Dit artikel is gepubliceerd in Educare, 2006/4. pag. 6-9.
Voor het webbook 'The hidden power of Love in Learning'
- 'Soul-Based-Learning & Universal Laws', 2004, door Marja de Vries, (klik hier voor Pdf-bestand) geschreven voor het webbookThe Hidden Power of Love in Learning samengesteld door Charlotte Korbee; ook in Anthology 2004 "Path to Peace - Soul in Education", Global Meeting in Budapest 21st-24th october, 2004, published by SEAL-Hungary Foundation and the Institute for European Connections, oct. 2004, Budapest, Hungary; p. 61-72.