'

 

Inspirerend nieuws over kinderen, jongeren, leren en onderwijs


Kiesha Crowther 'Little Grandmothe'

(oktober 2010) Kiesha Crowther, beter bekend als ‘Little Grandmother’, spreekt over de grote veranderingen die de Aarde en de mensheid binnenkort te wachten staan. Als de dochter van een blanke vader en een native American moeder groeide Kiesha Crowther op in een kleine boerengemeenschap in Zuid-Colorado. Als kind leerde ze van haar grootouders de cultuur en traditie van de Sioux/Salish stam. Vanaf haar achtste kreeg Kiesha helderziende ervaringen en ontving lessen over de Aarde en de mensheid. Omdat zij de wereld zo anders zag en beleefde, voelde zij zich in haar jeugd vaak onbegrepen. Op haar dertigste werd alles duidelijk toen zij door de Grandfathers werd benaderd. Zij legden haar uit dat zij van jongs af aan spiritueel werd voorbereid om deel uit te maken van een groep ‘Wisdom Keepers’.  Ze werd tot sjamaan gewijd onder de naam ‘Little Grandmother.
Sinds haar initiatie als sjamaan houdt Little Grandmother lezingen en heilige ceremoniën over de hele wereld. Zij deelt de eeuwenoude profetieën en aardse wijsheden, vertaalt ze naar onze huidige tijd en vertelt welke lessen we eruit kunnen trekken. De kern van haar boodschap is hoe we tot individueel en planetair bewustzijn kunnen komen, hoe we vanuit het hart kunnen leven in volstrekte harmonie met Moeder Aarde en hoe we kunnen herinneren wie we werkelijk zijn, het grote Ik Ben. Mocht je intussen nieuwsgierig zijn geworden, Little Grandmother's lezingen zijn hier en hier te bekijken.

Succesvol IONS onderwijsprogramma voor de transformatie van ons wereldbeeld

(22 mei 2010) Hoe weten we wat we weten? Hoe bepalen wereldbeelden onze ervaring? Welke vaardigheden hebben we nodig om open te staan voor wereldbeelden van anderen? Waarom is dit belangrijk voor onze wereldwijde gemeenschap? Dit zijn vragen waar leerlingen in de complexe, multi-culturele wereld van de 21ste eeuw mee worden geconfronteerd. En deze vragen vormen de basis voor een nieuw zich ontwikkelend curriculum in Worldview Literacy, voortkomend uit het pionieronderzoek van IONS (het Institute of Noetic Sciences) in de USA. Dit voorjaar startte IONS het pilot Worldview Literacy programma "Zaden van Verandering" in verschillende klaslokalen van high schools in Californië met versassend positieve resultaten in slechts 8 weken. "Door experimentele oefeningen, vormen voor zelf-reflectie en dialoog, innovatieve media, en vele manieren van leren (inclusief het gebruik van muziek, beweging en meditatie) op een speelse en verkennende manier te gebruiken, waren we getuige van een opvallende transformatie zowel in individuele leerlingen als in de klassen als geheel, schrijft Elisabeth Miller.
Hoe het was...
"Toen we met het curriculum begonnen, waren de leerlingen in het geheel niet betrokken bij het leerproces en ook niet bij elkaar. Ze uitten hun weerstand tegen het zitten in een kring en tegen het hardop uitspreken van hun meningen. Kletsen met elkaar zorgde voor voortdurend geroezemoes en ongeïnteresseerdheid werd openlijk getoond door hun hoofd op hun tafel te leggen om te slapen, te rollen met hun ogen of door te rommelen in hun rugzak op zoek naar iets anders om te doen."
...en de verandering na acht weken...
"Slechts acht weken later zag dit er volledig anders uit. Leerlingen begonnen zonder instructie stoelen in een kring te zetten, ruimte te maken voor laatkomers en aarzelende individuen aan te moedigen om dichter aan te sluiten. Stilte was niet vreemd op momenten dat leerlingen in hun schriften schreven en rustig reflecteerden op citaten, ideeën en vragen. Discussies in de klas werden levendig en leken zich organisch te bewegen tussen grote thema's en persoonlijke ervaringen, terwijl leerlingen verbindingen legden tussen concepten en de werkelijkheid. Bij schrijfoefeningen citeerden vele leerlingen hun klasgenoten en erkenden hoe veel ze leerden van de perspectieven die hun medeklasgenoten met hen hadden gedeeld. Ze gaven zich op als mentors, begonnen projecten in de buurt en lieten weten dat ze met spanning uitkeken naar hun toekomst."
Wat was de kern van dit programma?
In de korte samenvatting van Elisabeth Miller weerklinken universele wetmatigheden als inherent onderdeel van het programma:
1. "Door het hele "Zaden van Verandering"-programma heen leren leerlingen om te denken op het systeemniveau in plaats dat ze onderwerpen afzonderlijk bestudeerden, wat gebruikelijk is in de meeste bestaande onderwijssystemen." - de Wet van Eenheid stelt dat alles met alles samenhangt.
2. "Ze begonnen tegenstellingen en polariteiten te herkennen als creatieve mogelijkheden in plaats dat ze gefixeerd waren op één "juist antwoord." - de Wet van Polariteit stelt dat waarheden relatief zijn en afhankelijk van het perspectief of de context.
3. "Terwijl ze een breder perspectief krijgen en aangemoedigd worden om naar dingen te kijken vanuit verschillende standpunten, en daarbij zowel te luisteren naar innerlijke als uiterlijk weten, raken hun gevoel voor ontzag, verwondering en nieuwsgierigheid er op nieuw bij betrokken en begint ook het idee dat ze over zichzelf hebben te veranderen, zich uit te breiden en zich te verdiepen." - de Wet van Dynamische Balans maakt duidelijk dat we optimaal leren wanneer we gebruik maken van zowel ons innerlijk als uiterlijk weten.
Prachtige uitspraken van leerlingen over hun ervaringen:
"Reflecterend op haar ervaring in het programma schreef een leerling: 'Bewustzijn is het enige dat nodig is voor iemand om te transformeren en om voorbij de obstakels te komen die we in het leven tegen komen en om werkelijk dieper de schoonheid van het leven om ons heen te zien... Ik leer nu hoe ik mijn innerlijk zelf kan leren kennen en kan herkennen wat voor mij betekenisvol en authentiek is.' Een andere leerling zei dat ze zich aanvankelijk niet kon voorstellen hoe een klas 'een gemeenschap zou kunnen worden waar ieder individu de ruimte heeft om bij te dragen en om uit te spreken wat voor hem of haar "echt" is, terwijl alle anderen luisteren... Nu heb ik het gezien en vind ik het het allermooiste dat er bestaat.' "
Dit voorjaar gaan ze door met het ontwikkelen en testen van het curriculum en gaan ze het pilot programma in het najaar uitbreiden naar een paar andere scholen. Bovendien wordt er deze zomer bij IONS de eerste Worldview Literacy workshop gegeven (30 juli -2 augustus 2010). Meer info hier

De Vriendelijkheid-klas

(22 mei 2010) Op de Puget Sound Community School in Seatlle bestaat al 15 jaar de mogelijkheid om mee te doen aan de Vriendelijkheid-klas, waar afgelopen jaar een record aantal leerlingen aan meededen. Sommige waren leerlingen van de school, maar velen waren vrienden en vrienden van vrienden. Volgens docent Andy Smallman, mede-oprichter van de school, is het een "positief virus". Hij bood zijn eerste vriendelijkheid-lessen gewoon aan aan de tieners van zijn school - een school waar het creëren van een voedende omgeving centraal staat bij de onderwijsfilosofie. Het was zo succesvol, dat hij zijn tweede cursus open stelde voor iedereen. De eerste opracht is: doe iets vriendelijks voor jezelf. De tweede opdracht is: doe iets vriendelijks voor iemand waar je van houdt. De deelnemers breidden het programma spontaan uit naar de derde optie: doe iets vriendelijks voor een onbekend iemand.

The Age of Empathy, Nature's Lessons for a Kinder Society - Frans de Waal
(11 november 2009) "Greed is out, empathy is in." Dit is de eerste zin van het nieuwe boek van primatoloog Frans de Waal. In deze tijd dat de Evolutie Theorie van Charles Darwin volop in de belangstelling is, stelt Frans de Waal het principe 'survival of the fittest' van het socio-Darwinisme (dat in feite niet teruggaat op Charles Darwin, maar op Herbert Spencer) grondig ter discussie. Op basis van een enorme hoeveelheid onderzoek schetst hij in zijn boek "The Age of Empathy, Nature's Lessons for a Kinder Society " een veel positiever beeld van wie wij als mens van nature zijn. Niet alleen maakt hij duidelijk dat er meer overeenkomsten zijn tussen het gedrag van dieren en mensen dan tot voor kort werd verondersteld. Bovendien stelt hij dat empathie een inherent kenmerk is zowel van veel zoogdieren als van onszelf. Kortom, hij rekent af met het idee dat wij mensen van nature hebzuchtig, berekenend, wedijverig en gewelddadig zouden zijn, net zoals dieren… In plaats daarvan, stelt hij, dat zulke kenmerken verre van natuurlijk of onvermijdelijk zijn, maar iets dat wij mensen zelf hebben gecreëerd en daarom ook bewust achter ons kunnen laten. Zie het YouTube filmpje "Frans de Waal, author of The Age of Empathy".
Zijn boek is inmiddels ook in hte Nederlands verschenen met de titel Een Tijd voor Empathie. Zondag 29 november 2009 was Frans de Waal te gast in het VPRO TV programma 'Boeken'. "Empathie, het vermogen om de emoties van anderen te kunnen meevoelen en de situatie van anderen te begrijpen, is een zeer oude verworvenheid die zich volgens Frans de Waal in ons lichaam én in onze geest heeft genesteld, en waardoor we als soort hebben kunnen overleven. De vraag daarbij is dat, als empathie zo belangrijk is voor de menselijke soort, de politiek daar niet beter op zou moeten inspelen." Zie uitzending gemist.

Charlotte Lemmens promoot het boek van Jean Liedloff op TV!

(9 oktober 2009) "Voor gezonde ouders is hun instinct, inlevingsvermogen en gevoel de belangrijkste leidraad. Maar als u er dan toch persé een boek over wil lezen: Jean Liedloff schreef 'Op zoek naar het verloren geluk'. Wat mij betreft een aanrader voor ontspannen ouderschap." Met deze verrassende woorden besloot Charlotte Lemmens haar televisie-column 'Charlotte's stokpaard' donderdagavond 9 oktober 2009. Het VARA-discussie programma 'Vrouw & Paard' dat donderdag's avonds op Nederland 2 tussen 21-20 - 22.00 uur wordt uitgezonden, eindigt iedere uitzending met 'Charlotte's stokpaard', de column van Charlotte Lemmens. In haar column van 9 oktober 2009, een kort filmpje van amper 4 minuten helemaal aan het einde van de uitzending (het begint op 27.20 min. tot 31.20 min), deelt ze met het Nederlandse TV-kijkende publiek haar visie over de relatie ouder-baby die in essentie overeenkomt blijkt te komen met de visie van Jean Liedloff. Jean Liedloff, bekend van het 'continuüm principe' was inmiddels al weer bijna 50 jaar geleden verschillende keren te gast bij de Yequana Indianen in het Amazone-oerwoud. Wat haar daar o.a. opviel was dat in deze gemeenschap kinderen niet of nauwelijks huilden. Om te begrijpen hoe dat kwam ging ze vervolgens op zoek naar het verschil tussen westerse opvoedmethoden en de manier waarop kinderen bij deze Amazone-Indianen opgevoed worden. In haar boek "Op zoek naar het verloren geluk" breekt ze een lans voor de opvoedmethode van deze Indianen en haar boek is inmiddels een klassieker, dat nieuw licht werpt op de vraag hoe opvoeding mee aan zou kunnen sluiten bij de behoeften van de kinderen zelf. Zie ook mijn artikel "Kinderen leren altijd, ze kunnen niet anders '

Vrede en vredesonderwijs
(21 september 2009) Voor een prachtig filmpje over vrede klik hier.
Voor twee indrukwekkende en inspirerende filmpjes over vredesonderwijs in Costa Rica, een land zonder leger maar met vredesonderwijs. Het project is gebaseerd op een combinatie van HeartMath en Geweldloze Communicatie. Voor deel 1, klik hier. Voor deel 2, klik hier.
Voor een filmpje met meer info over HeartMath en 'The Language of Love, klik hier
Voor een filmpje over het gebruik van HeartMath in het onderwijs, klik hier
Voor twee fimpljes met meer info over Geweldloze Communicatie en Marshall Rosenberg die dat ontwikkeld heeft, deel 1, klik hier, deel 2, klik hier, voor deel 3, klik hier
Voor een filmpje over Geweldloze Communicatie bij opvoeding, klik hier.
Voor 22 april, Internationale dag van de Aarde, maakte HeartMath in ook een heel mooi filmpje, dit keer over waardering en dankbaarheid: klik hier

Peter Kingsley en het 'risico' van het ontdekken van iets nieuws

(juni 2009) Peter Kingsley, professor aan de Universiteit van Santa Fe in New Mexico, USA is deskundige op het gebied van de filosofie voor Socrates en wordt wereldwijd erkend voor zijn baanbrekend onderzoek naar de oorsprong van de westerse spiritualiteit, filosofie en cultuur. Hij schreef onder andere het boek Verborgen plaatsen van Wijsheid: Een revolutionaire visie op de wortels van onze beschaving: De Erfenis van Parmenides (1999/2003). In een interview van het globalonenessproject vertelt hij dat helaas niet alleen tradities, maar juist ook onderwijsinstellingen eigenlijk heel zelden werkelijk iets nieuws willen ontdekken. Want wat als een nieuwe ontdekking laat zien dat alles wat we hebben gedaan verkeerd blijkt te zijn? Zo beschrijft hij zelf bijvoorbeeld in het hierboven genoemde boek dat de Griekse filosoof Parmenides niet - zoals lange tijd is aangenomen - een van de grondleggers is van de 'rationele filosofie', maar dat aangetoond kan worden dat hij bij nader inzien een mysticus was, die zijn inzichten onder andere baseerde op een persoonlijke eenheidservaring waarin hij een ontmoeting had met een Godin... Dit nieuwe inzicht wordt helaas door veel van zijn collega's tot op heden opzij gelegd. Kortom, hij doet een oproep om ons af te vragen of we bereid zijn om dat risico te nemen om echt iets nieuws te leren! Om het filmpje met het interview te zien: The Risk of Discovering Something New
Op deze website van het Global Oneness Project staan nog heel veel meer zeer interessante interviews, zie: http://www.globalonenessproject.org/interviewees

Yelle van 12 jaar laat zien dat we in principe alles kunnen
(maart 2009) De 12 jarige Yelle won begin dit jaar samen met haar vader de nieuwe Uri Geller Show van SBS6. Ze laat zien hoe er energie uit haar handen stroomt en hoe ze met haar gedachten invloed op materie heeft. Ze kan voorwerpen op afstand laten bewegen, ze kan met zwaartekracht spelen en het onmogelijke mogelijk maken. Hier zijn een paar links naar filmpjes van haar op het internet.
Wie is Yelle, een korte introductie:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=48189/page=2
9 januari 2009: Yelle maakt het mogelijke onmogelijk en het onmogelijke mogelijk:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=48190/page=2
23 januari 2009: Handen als magneten:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=52673/page=2
6 februari 2009: Yelle speelt met zwaartekracht:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=56418/page=2
20 februari 2009: Macht over materie:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=58903/page=1
27 februari 2009: Golven van geluid:
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=60195/page=1
6 maart 2009: De Handen van Yelle
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/media=61596/page=1
6 maart 2009: Zelfhypnose
http://www.sbs6.nl/web/show/id=312638/langid=43/page=1


Jij bent mooi! en de Wet van Aantrekking
(febr. 2009) Onlangs is het boekje “Jij bent mooi” van Esther van Benthem gepubliceerd door Newtide Foundation ism. drukkerij Wedding. In dit boekje maken kinderen op speelse wijze kennis met de werking van de Wet van Aantrekking en de Wet van Liefde. Door middel van een eenvoudig experiment, dat zij zelf uitvoeren, wordt visueel gemaakt dat de uitdrukking “schelden doet geen pijn” niet opgaat. Het experiment laat kinderen de kracht van woorden zien en ervaren. Daarom is dit boekje bij uitstek geschikt om pestgedrag aan te pakken. Daarnaast ontdekken zij de effecten van liefdevolle aandacht. Vanuit dit inzicht kan vervolgens een gedragsverandering plaatsvinden in de omgang met anderen.
Dit boekje is voortgekomen uit het werk van Masaru Emoto, o.a. auteur van De boodschap van Water. Hij ontdekte kristallen in water en wist deze visueel te maken met foto’s die magisch van schoonheid zijn.
Je bent mooi omslag

In dit boekje is zijn theorie door Esther van Benthem vertaald naar praktische toepasbaarheid. Hiermee wordt een geheel nieuwe manier van kijken/ervaren geboden die met geen enkele religie dan wel levenstroming in conflict is, maar veeleer beantwoordt aan ons verlangen “eerst zien en dan geloven”. Dit boekje is geschikt voor iedereen van 8 tot 100 jaar die op ontdekkingstocht wil gaan en in het bijzonder voor de groepen: 6/7/8 van het basisonderwijs. Als project om pestgedrag aan te pakken onder de naam: Potje tegen pesten is een handleiding ontwikkeld die de leerkrachten suggesties geeft voor de indeling van de lessen. Meer informatie op www.newtide.tv


Op ieder schoolplein een labyrint!

(jan. 2009) Dit is het ideaal van Lie van Schelven, Tjitske Muller, Imke van Dillen en Marja de Vries. Het idee van 'Ons Labyrint' is ontstaan naar aanleiding van de ervaringen met  'Ons  Kerstlabyrint' op het plein de Parade in Den Bosch, zie de foto:

labyrint

Als vanzelf troffen wij elkaar rond Ons Kerstlabyrint, 4  vrouwen, die  kinderen een warm hart toedragen en gunnen, dat zij kunnen worden wie zij zijn, spelend, genietend, ontwikkelend, verkennend... zoals  dat bij  kinderen past!  Ons onderwijs is zo vaak een grauwsluier voor onze steeds sprankelender  worden kinderen... 
We zagen dat vooral kinderen spontaan het labyrint gingen lopen
Toen we zagen, hoe vooral ook kinderen genoten van Ons  Kerstlabyrint ging  in ieder geval ons hart open en zagen we samen in een flits dit prachtige  geschenk voor de schooljeugd en de leerkrachten. “Het is zo'n mooie laagdrempelige en voor velen onverwacht spirituele belevenis, dat gun je iedereen, zowel de leerling als de onderwijzer.”
“Ons oogmerk is, het labyrint van Chartres te schilderen op het schoolplein en daar interactief met kinderen mee bezig te zijn. We bieden eigenlijk een soort project, lespakket, aan. Ieder van ons 4-en heeft daar een eigen aandeel in: organisatie, inspiratie, spelvormen met de kinderen, schilderen en activeren, beeldentaal.... een perfecte mix volgens het vrouwelijke principe... we maken onze eigen bedrijven dienstbaar aan elkaar voor een nieuwe creatie.”
Het beroemde labyrint van Chartres
Gekozen is voor ’s werelds beroemdste labyrint: het labyrint van Chartres. Dit labyrint is een oeroud symbool, dat door hele oude culturen overal op de wereld in het verleden is gebruikt. Het spiraal staat voor de verbinding tussen de menselijke en de goddelijke wereld. Het labyrint is een metafoor voor het vinden van je eigen weg. Na de Middeleeuwen is het labyrint verdwenen en vergeten. Nu beleeft het labyrint een hernieuwde kennismaking. Het labyrint heeft nog niets van zijn universele karakter verloren: iedereen kan er, los van zijn of haar opvoeding of culturele achtergrond, eigen ervaringen opdoen. Je kunt je laten verrassen, uitdagen of inspireren. Dit oude symbool geeft ons de vrijheid om precies te beleven en te zoeken wat we zelf op dat moment willen.
Er is al een labyrint op een schoolplein in België
Er blijkt sinds 1 september 2006 al een prachtig voorbeeld van het labyrint op een schoolplein in België te zijn: op hun website schrijven ze: "Een labyrint is een middel om onze kinderen in de huidige maatschappij van presteren én populair moeten zijn, de kans te geven even op adem te komen en hen te helpen bij wat werkelijk van belang is. In vrede zijn met jezelf en met je omgeving. Een vredevol contact hebben met je eigen kern. En vandaaruit in harmonie met de ander samenleven." Hier is een prachtige foto van dit Belgische schoolplein: http://www.desmalle.be/labyrint/labyrint.html
Wilt u ook een labyrint op uw schoolplein?
We zullen u op de hoogte houden van alle ontwikkelingen in Nederland via (de binnenkort verschijnende) website www.onslabyrint.nl . Scholen kunnen hun aanvraag doen via deze nieuwe website of nu al via imke@orgidee.org


Massage in de klas - op RTV-nieuws
(mei 2008) Onlangs melde RTL in hun nieuwsuitzending over het verrassend positieve effect van massage in de klas op een basisschool in Haarlem. Kinderen worden rustiger en het pesten neemt opvallend af. Hier is het filmpje

Mooie en indrukwekkende filmjes

(april 2008)
= Ie Wet - De Wet van Eenheid - The Globalonenessproject Hier zijn zeer inspirerene korte filmpjes te zien over prachtige projecten en verhalen van mensen over de hele wereld. Ook is daar een gratis DVD te bestellen waar zo'n 10 van deze filmpjes op staan. Het enige dat van je gevraagd wordt is of je deze filmpjes met meer mensen wilt delen zodat er een dialoog kan ontstaan over wat er allemaal mogelijk is om een mooiere wereld te creëren.
= Ve Wet - De Wet van Ritme - Shift Happens - Did you know? over de enorme snelle veranderingen die er wereldwijd plaats vinden op het gebied van technologie en kennis en de consequenties die dat heeft voor wat er op scholen en opleidingen geleerd wordt: "We are currently preparing students for jobs that don’t jet exist... Using technologies that haven’t yet been invented... in order to solve problems we don’t even know are problems yet..."
= VIIe Wet - De Wet van Dynamische Balans - Jill Bolte Taylor: My stroke of insight Een heel mooi filmpje van een lezing van Neuro-anatoom Jill Bolte Taylor, die vertelt hoe ze als hersenonderzoeker de gelegenheid kreeg om de werking van zowel ons lineaire, naar buiten gerichte practische en ons niet-lineaire naar binnen gerichte en verbindende aspect 'van binnen uit' te bestuderen op het moment dat ze een bloeding in haar linkerhersenhelft krijgt en haar niet-lineaire, verbindende aspecten niet langer gedomineerd worden door haar bekende rationele en op praktische details gerichte linkerhersenhelft.

Indrukwekkende inzichten over leren op basis van inmiddels 6 jaar Iederwijs Lopik

(april 2008) Iederwijs-Lopik, de eerste Iederwijsschool die aanvankelijk startte in Schoonhoven, bestond in het voorjaar 2008 ruim 6 jaar. Tot nu toe had ik slechts summier en van een afstand de ontwikkelingen van de Iederwijs scholen gevolgd. Toen ik me afgelopen week verdiepte in de uitgebreide website van de school (www.iederwijslopik.nl) was ik tot mijn verrassing erg onder de indruk van wat ik daar las. Ik realiseerde me dat het de hoogste tijd was om het beeld dat ik van Iederwijs had, grondig bij te stellen. In de afgelopen jaren hebben ze een heel proces doorgemaakt en heel veel waardevolle inzichten opgedaan over hoe kinderen leren. Zowel de verschillende fases van het proces van af-kicken van een traditionele school als het proces van het samen vinden van vormen van leren die op een bepaald moment bij een kind passen worden op een zeer heldere manier op hun website beschreven. Na mijn bezoek aan de school in april 2008 en mijn uitgebreide ontmoeting met Bas Rosenbrand, een van de oprichters en begeleiders, raad ik iedereen aan om naar deze website te gaan om daar over deze mooie en belangrijke  inzichten te lezen. (Om diverse redenen bestaat helaas Iederwijs-Lopik sinds de zomer van 2008 niet meer). In het Educare 2008-4 en Educare 2008-5 nummer zijn twee artikelen van mij over deze school verschenen.

Het geluksmuseum

(maart 2008) Er gebeurt intussen van alles. Zo is Ton Langelaan vorig jaar het Geluksmuseum (www.geluksmuseum.nl) gestart als een manier om buiten het onderwijssysteem om het onderwijs impulsen te geven voor nieuwe ideeën gericht op talenten en mogelijkheden. Met zijn programma 'Het Geluksmuseum' komt hij naar de scholen toe. Het Geluksmuseum is nu een dag voor kinderen van de bovenbouw van de basisschool waarin op vermakelijke wijze met theater, film, workshops, muziek, quiz en nog veel meer 'entertrainment' en doe-activiteiten kinderen, leerkrachten en ouders, kunnen ontdekken dat wat je aandacht geeft groter wordt. Aansluitend bestaat de mogelijkheid van een ervaringsgerichte training voor leerkrachten gebaseerd op de geluksdag met de kinderen. Zijn plan is om zoveel mogelijk Guseumdagen te draaien op scholen met kinderen, leekrachten en ouders. Verder is hij ook een boek aan het schijven dat op kinderlijk eenvoudige wijze leerkrachten wil helpen om deze levensprincipes te begrijpen en in hun onderwijs vorm te geven.

Een opleiding tot actieve probleemoplossers; Lable: geen scheiding tussen opleiding en werk. Passie is alles.

(maart 2008) Multimedia ontwikkelt zich te snel om docenten en systemen te hebben die de kennis en waarheid in pacht hebben. De multimedia-opleiding (CMD) aan de Noordelijke Hoge School in Leeuwarden werkt dan ook niet met colleges en tentamens, maar hier werken studenten altijd aan projecten met opdrachtgevers uit de praktijk in steeds nieuwe projectgroepen. Studenten stellen zelf hun leerpad samen en verantwoorden hun eigen voortgang. Studenten worden opgeleid tot actieve probleemoplossers. Voor Jurriaan Mous, Martin Kuipers, Michiel Wijgmans en Riekus van Montfort was het logische gevolg hiervan dat zij niet voor een baas wilden werken. Zij wilden hun eigen weg gaan en richtten Lable op met het doel om op een geheel eigen wijze bij te dragen om complexe problemen op te lossen. Over hun visie en plannen schreven ze voor het maart 2008 nummer van de Great-Place-to-Live-krant het inspirerende artikel 'Lable: weg met de hiërarchie'. Ze stellen o.a. dat er straks geen grens meer is tussen opleiding en werk: je leert altijd en duurzame innovatie is een constante. En passie is alles!

De wereld is aan het veranderen - meer filmpjes van indrukwekkende kinderen

(maart 2008) Al eerder - aug. 2007 - plaatste ik hieronder een paar links naar indrukwekkende filmpjes van hedendaagse kinderen. Hier zijn de linkis naar nog een paar van zulke prachtige filmpjes, die laten zien dat de wereld aan het veranderen is en kinderen daar een belangrijke rol bij spelen. Kijk maar: 
1. Emily Bear, zes jaar, speelt op een indrukwekkende manier piano en schrijft zelf ook liedjes. Ze kan een nieuw liedje in 5-10 minuten schrijven en als haar gevraagd wordt hoe ze dat doet, zegt ze stralend dat het gewoon in haar opkomt.
http://www.youtube.com/watch?v=DdZx1oIgAHk

2. Cody McCasland, ook zes jaar, wiens beide benen zijn geamputeerd en die 75.000 dollar bijeenbracht door marathons te lopen en die soldaten uit de Irak-oorlog, die hun benen moeten missen vertelt, dat ze niet bang moeten zijn en dat het leven prachtig is. http://ellen.warnerbros.com/2008/01/cody_mccasland_courageous_kid.php
3. Declan Galbraith uit Duitsland, op dit fimpje is hij tien jaar (nu is hij 16). Zijn "Tell me why" gaat door merg en been. Luister zelf maar:
http://www.youtube.com/watch?v=_j6IBdHW_rY&feature=related
4. David Archuleta, 17 jaar, deelnemer aan de American Idol serie, zingt John Lennon's Imagine... en daarvan het derde couplet, omdat het zo'n belangrijke boodschap heeft: ... join us in the world we'll live as one... http://www.youtube.com/watch?v=4d0ejTNpSE4
5. Michala Riggle, een meisje van 11 jaar, die meer dan 200.000 dollar bijeen bracht voor onderzoek naar autisme door armbandjes te verkopen. Haar droom is nu om enige miljoenen bijeen te brengen voor een nieuw ziekenhuis. Hier is een link naar een artikel over haar. http://www.nortonhealthcare.com/Foundation/michala-riggle-.aspx 

Tijd voor visieontwikkeling

(maart 2008) In zijn "gesproken column" van maart 2008 - het onderwijs op de schop of herbronnen - houdt prof.dr.C.J.Zwart naar aanleiding van het rapport Dijsselbloem, "Tijd voor onderwijs" (Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen) een pleidooi voor visieontwikkeling in het perspectief van de Nederlandse grondwet en in het bijzonder artikel 23, dat gaat over Vrijheid van Onderwijs. De column is te beluisteren op zijn website.
Aan het einde van zijn column poneert hij 10 stellingen. Hier zijn twee van zijn stellingen:
Stelling 3: "Leren is niet op een handige manier iets te weten komen, maar duurzame nieuwsgierigheid ontwikkelen voor wat je jezelf nog niet eigen hebt gemaakt."
Stelling 6: "Onderwijs is geen product dat slim in de markt wordt gezet, maar een proces van innerlijke verrijking voor het leven."

Brieven van de Indigo Kinderen, waarvan de oudsten nu dertigers zijn

(jan. 2008) In de jaren 80 en 90 van de 20ste eeuw werd er gesproken over een nieuwe generatie kinderen, soms aangeduid als nieuwe-tijdskinderen of als Indigio-kinderen, die hier nu zouden zijn gekomen om de wereld te veranderen. Nu de oudsten van hen dertigers zijn, nam het internet-tijdschrift Spirit of Ma’at eind november het initiatief om een vragenlijst rond te sturen om zo alle Indigo Kinderen van over de gehele wereld uit te nodigen om hun visie, gedachten en gevoelens met een breder publiek te delen.
De vragen waren o.a.:
Hoe zie je de ontwikkeling van de toekomst?
Als je de wereld zou kunnen veranderen, hoe zou je het dan veranderen?
Wat vind je van het onderwijssysteem?
Wat mist de oudere generatie?  
De zeer indrukwekkende resultaten hiervan zijn nu op hun website te lezen in het december 2007 nummer van Spirit of Ma’at. Ik vond het fantastisch om te lezen. Laat je inspireren door deze brievenschrijvers om werkelijk naar kinderen te luisteren.
Letters from The Indigo Children
Questionaire Responses from Indigos

Voor de volgende 7 generaties: De Grootmoeders spreken

(dec. 2007) Veel inheemse volkeren hebben hun beslissingen altijd zo genomen, dat ze niet alleen bijdragen aan het welzijn van de huidige generatie, maar ook aan het welzijn van hun kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen, in andere woorden tot en met de komende 7 generaties. Ook kennen veel inheemse volkeren een zelfde oude profetie: "Wanneer de Grootmoeders uit de vier windrichtingen spreken, komt er een nieuwe tijd." In oktober 2004 lijkt deze profetie werkelijkheid te zijn geworden toen voor het eerst 13 inheemse wijze oude vrouwen van over de gehele wereld samenkwamen om hun wijsheid te delen. Zij vormen sindsdien de Internationale Raad van Dertien Inheemse Grootmoeders. Trailers van de documentaire die hierover gemaakt wordt zijn te zien op youtube:
1. For the next 7 generations: The Grandmothers Speak
2. Scenes from the Grandmother’s Gathering in Dharamsala, India, oct. 2006: (1) Op weg naar Dharamsala, (2) Tibetaanse Vluchtelingkinderen maken een film over de Grootmoeders. Het blijkt dat fotografie en verhalen vertellen goede manieren zijn om kinderen en mensen uit verschillende culturen samen te brengen. (3) De 13 Grootmoeders ontmoeten de Dalai Lama.
3. Meer trailers voor de film zijn te zien op deze website: www.forthenext7generations.com
Verder is in het pas in het Nederlands vertaalde boek Grootmoeders geven de wereld raad: wijze oude vrouwen en hun dromen voor de aarde door Carol Schaefer (2007) hierover meer te lezen.

50 Ondernemende basisscholen Noord-Nederland

(5 nov. 2007) Op dinsdag 4 maart 2008 start in Friesland, Groningen en Drenthe een grootschalig project om leerlingen in groep 8 van de basisschool te leren ondernemen. In veertien weken tijd zetten de leerlingen geheel zelfstandig met hun groep een onderneming op en verdienen geld voor bijvoorbeeld een schoolreis of een goed doel. Er kunnen maximaal 50 scholen deelnemen aan het project. Op donderdag 1 november startte de inschrijving en nu binnen een week zijn de eerste 26 aanmeldingen al binnen. Scholen kunnen zich tot 10 februari aanmelden, maar, kijkend naar de immense hoeveelheid aanmeldingen in de eerste week, lijkt deze datum niet erg relevant. Vooralsnog geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Kijk voor meer informatie: www.ondernemenopdebasisschool.nl

Schrijven gaat vanzelf met het computer-schrijfprogramma Tiopovo van Ad Bok

(30 okt. 2007) Dr. Ad Bok heeft een computer-schrijfprogramma ontwikkeld waarbij er van uit gegaan wordt dat de leerlingen zelfstandig werken. Het programma geeft allemaal ideetjes waarmee je vooruit kunt. In de vorm van vragen als: Heb je hier aan gedacht? Wil je dat overwegen? Als je het beter, spannender of beknopter wilt maken zou je dat zo en zo kunnen doen.
Zo helpt het programma kinderen steeds weer over drempeltjes door ze handvatten te geven om vooruit te komen. Deze methode werkt niet met feedback maar met feed forward. Het vraagt om een leraar ‘met de handen op de rug’, want de leerling doet het zelf… Het oneindig aantal adviezen hierin brengt iedereen op een hoger niveau. Zie het interessante artikel Schrijven gaat vanzelf in de Volkskrant 30 oktober 2007.

Tieners in Engeland geven een nieuwe stijl van leren vorm

(okt. 2007, naar een verslag van Soleira Green) BBC3 heeft een reality-TV-programma geproduceerd onder de naam 'Leave Us Kids Alone.'  Twaalf tieners met een passie om het onderwijs voor de hedendaagse jeugd te verbeteren kregen de gelegenheid om gedurende drie weken een hele school te leiden. Ze kregen 30 kinderen van 12 jaar om gedurende deze drie weken les te geven. Terwijl de eerste week zeker  niet soepel verliep, was het gedurende de derde week fantastisch om te zien hoe ze als team samenwerkten om een nieuwe stijl van leren vorm te geven.
Aan het eind van de derde week, bleken de leerlingen meer dan gemiddelde cijfers te halen voor de onderwerpen waarin ze les hadden gehad. Wat nog interessanter is, is dat de ouders vertelden dat hun 12 jarige kinderen ’s morgens niet snel genoeg uit hun bed konden komen om naar school te gaan en wanneer ze ’s middags thuis kwamen ze hen enthousiast vertelden over de fantastische nieuwe dingen die ze bij geschiedenis, wiskunde en andere vakken hadden geleerd.
Wat bleek te werken was:
1. De tieners hadden een ware passie om leren leuk en spannend te maken en zo dat het goed te herinneren was. Ze namen de tijd om nieuwe manieren te vinden, waarop de kinderen konden leren.
2.  Ze probeerde niet om een professionele houding aan te nemen tegenover de leerlingen. Ze sloten vriendschap met hen terwijl ze hun authoriteit behielden en tegelijkertijd het samen leuk hadden.
3.  Hanne, de jonge vrouw die tenslotte in de derde week het hoofd van de school werd, bleek op haar 19e fantastische leiderschapskwaliteiten te hebben.
Wat niet werkte was:
1.  Ze probeerden om zonder roosters en tijdsindeling te werken en kwamen tot de conclusie dat de leerlingen er de voorkeur aan geven dat er een bepaalde structuur is.
2.  Sommige leden van het team kwamen niet altijd op tijd opdagen, waardoor anderen voor hen in moesten springen.
Terwijl de BBC het geheel van het begin tot het eind uit gaat zenden zijn er al een paar korte filmpjes van de eerste en de tweede week op youtube te zien.  
Natasha geeft wiskunde  ( http://www.youtube.com/watch?v=mi6aw0u5o3M)
Liam geeft sexuele voorlichting http://www.youtube.com/watch?v=mWq3plmgJ9I
Amy geeft volwassenen les http://www.youtube.com/watch?v=k13CyziJs2g

De wereld is aan het veranderen

(aug. 2007) De wereld is aan het veranderen en we kunnen daar allemaal een unieke rol bij spelen. Kijk maar: 
1. Een meisje van 6 jaar, Connie Talbot, zingt voor  'Britain's Got Talent' op een zeer indrukwekkende manier 'Somewhere Over the Rainbow'? 
http://www.youtube.com/watch?v=QWNoiVrJDsE&mode=related&search=
2. Een jongen van 4 jaar oud, Hunter Hayes, speelt op een zeer indrukwekkende manier accordeon en zingt met een country and western band voor een groot publiek:  http://www.2cme.cc/real/index.asp?video=9694  
3. In The Shift Movie is naast Desmond Tutu, Al Gore, Marianne Williamsen, Deepak Chopra en andere kopstukken de global youth activist Derrick Ashong te zien. Vooral op het einde van de film is wat hij zegt fantastisch!
http://theshiftmovie.com 
Derrick Ashong: “… The world is going to change. The only question is now will the change be to the better or to the worse. And that’s entirely up to you.  (…) It’s not only your responsability, it’s your joy, it’s your blessing, your gift! It’s your opportunity to make your life mean something. So take it.”

Ken Robinsen en het belang van creativiteit in het onderwijs

(juni 2006) Brits creativiteits expert Ken Robinsen hield in februari 2006 een prachtig en onderhoudend betoog voor het creëren van een onderwijssysteem dat creativiteit stimuleert in plaats van ondermijnt.
http://www.ted.com/index.php/talks/view/id/66


Het filmpje van de toespraak van Severn Suzuki

Severn Suzuki is het meisje van ECO, the Environmental Childrens Organisation (een klein groepje kinderen van 12 tot 14 jaar) dat de VN Earth Summit in Rio de Janeiro in 1992 toespreekt. http://www.youtube.com/watch?v=5g8cmWZOX8Q